Tajemnice policyjnych łodzi patrolowych
23.06.2023 • Maciej Stankiewicz
Jakie jest znaczenie policyjnych łodzi patrolowych ratownictwa wodnego? Jakie cechy tych jednostek czynią je cennym nabytkiem dla specjalistycznych komisariatów wodnych Policji w naszym kraju i na całym świecie. Postaramy się odpowiedzieć na te najważniejsze w tej dziedzinie pytania.
Zdjęcie: Kinga Czerwińska. Łódź Parker 650 typ RiB
Wszystko, co musisz wiedzieć o policyjnych łodziach patrolowo-ratowniczych i o tym, jak zapewniają nam bezpieczeństwo
Policyjne łodzie patrolowe ratownictwa wodnego są niezbędnym elementem wyposażenia specjalistycznych komisariatów Policji. Mają długą i ciekawą historię, która rozpoczęła się w XIX wieku. W tamtych czasach, jednostki tego typu były wykorzystywane głównie do zwalczania piractwa i przemytu na morzach i oceanach. W XX wieku, ze względu na rozwój żeglugi i potrzebę ochrony wód śródlądowych przed przestępczością, pojawiły się pierwsze policyjne łodzie patrolowe. Były wykonane z drewna, a ich napęd stanowiły proste silniki benzynowe.
W kolejnych latach pojawiły się łodzie, których kadłuby zrobiono z aluminium. Były one lżejsze, bardziej wytrzymałe i miały lepsze właściwości nautyczne. Jednostki te zostały specjalnie zaprojektowane, aby sprostać potrzebom organów ścigania i służyć jako kluczowe narzędzie pomagające ratować życie, zapewniać bezpieczeństwo publiczne i egzekwować przepisy żeglugi morskiej i śródlądowej.
Łodzie patrolowe mogą być również wykorzystywane w operacjach poszukiwawczych i ratowniczych, nadzorze morskim, jak i rzecznym, przechwytywaniu narkotyków, kontroli imigracji oraz innych działaniach organów ścigania.
Czym są policyjne łodzie patrolowe ratownictwa wodnego i jak działają?
Łodzie motorowe zwane również „RIB-ami ratowniczymi” (Rigid Inflatable Boat), służą do patrolowania dróg wodnych, okolic strategicznych budowli hydrotechnicznych, a także do reagowania na sytuacje awaryjne na wodzie.
Ten typ jednostki został zaprojektowany, aby zapewnić szybką reakcję, zwrotność i stabilność podczas działań na wodzie. Jest on wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt bezpieczeństwa i łączności, dzięki czemu funkcjonariusze mogą szybko i skutecznie reagować w niebezpiecznych warunkach. Posiada również dodatkowy osprzęt, taki jak urządzenie oświetleniowe, zwane „szperaczem”, służące do poszukiwań w porze nocnej. Dzięki potężnym silnikom może osiągać prędkość nawet do 60 węzłów i manewrować na niewielkich obszarach. Dodatkowo łodzie te mogą być wyposażone w różnorodny specjalistyczny sprzęt ratowniczy, taki jak: boje i rzutki ratownicze, nosze i osobiste urządzenia ratownicze. Jednostki te umożliwiają funkcjonariuszom organów ścigania szybkie dotarcie do osób znajdujących się w niebezpieczeństwie na morzu, rzekach lub innych akwenach wodnych i są niezbędnym elementem wyposażenia stróżów prawa. Służą także do reagowania w sytuacjach awaryjnych i poszukiwania osób zaginionych.
Łodzie muszą być wyposażone w odpowiednie narzędzia i zapasy, aby policjanci mogli poradzić sobie w każdej sytuacji, jaką mogą spotkać podczas patrolu. Obejmuje to systemy nawigacyjne, sprzęt komunikacyjny, sonary (systemy radarowe), kamizelki ratunkowe, flary i gaśnice oraz środki pierwszej pomocy przedmedycznej.
Zdjęcie: archiwum WKS KSP. Łódź Sportis S-6500, typu RiB
Różne typy policyjnych łodzi patrolowych ratownictwa wodnego i ich unikalne cechy
Istnieje wiele różnych typów policyjnych łodzi patrolowych ratownictwa wodnego, z różnymi funkcjami i unikalnymi cechami niezbędnymi w służbie.
Jednymi z nich są łodzie SPORTIS Typ S-6500/K, a także PARKER 650, które są potocznie nazywane RIB, są to jedne z najpopularniejszych łodzi patrolowych Policji. Ich konstrukcja składa się z twardych, dmuchanych i elastycznych pontonów oraz sztywnej podłogi. Są one bardzo trwałe i odporne na uszkodzenia, a także zapewniają znakomitą stabilność na wodzie. RIB-y są zazwyczaj wyposażone w silniki o znacznych mocach, co umożliwia im osiąganie dużych prędkości. Są idealne do działań ratunkowych i patrolowania rozległych obszarów wodnych.
Zdjęcie: archiwum WKS KSP. Łódź typu hovercraft, tzw. poduszkowiec
Oto kilka informacji na temat tego typu łodzi:
1. Budowa: łódź RIB ma sztywną, trapezoidalną konstrukcję, która jest wzmocniona przy użyciu aluminiowych lub stalowych belek. Kadłub jest zwykle wykonany z laminatu lub aluminium, a na nim zamontowane są dmuchane pontony, które zwiększają stateczność i pływalność łodzi. Posiada ona kabinę dwuosobową, która zapewnia schronienie przed trudnymi warunkami atmosferycznymi.
2. Wielozadaniowość: RIB-y są popularne w ratownictwie wodnym i w realizowaniu patroli policji rzecznych i morskich. Dzieje się tak dlatego, że ze względu na swoją szybkość, manewrowość i zdolność do pracy w trudnych warunkach, są idealnym narzędziem do realizacji zadań stawianych wodniakom. Najczęściej bywają wykorzystywane do działań ratowniczych, przeprowadzania kontroli na akwenie, eskortowania statków, prowadzenia misji SAR (Search and Rescue) i innych tego typu zadań.
3. Prędkość: dzięki swojej lekkiej konstrukcji i potężnemu silnikowi RIB-y są bardzo szybkie. W zależności od modelu mogą osiągać prędkości powyżej 60 węzłów (ponad 100 km/h), co pozwala na błyskawiczne dotarcie na miejsce wypadku lub zatrzymanie na wodzie uciekającego przestępcy.
4. Zdolność do pracy w trudnych warunkach: dmuchane pontony zapewniają RIB-om dużą stabilność, co umożliwia im pracę w trudnych warunkach, takich jak fale, silny wiatr i burze. Dają także łatwość podjęcia osoby poszkodowanej z wody. Ponadto, dzięki swojej sztywnej konstrukcji, RIB-y są odporne na uderzenia i wstrząsy.
5. Łatwa konserwacja: RIB-y są łatwe do konserwacji, ponieważ pontony są wykonane z materiału odpornego na promieniowanie UV i zwykle wymagają tylko solidnego mycia. Silnik i kadłub potrzebują regularnej konserwacji, ale dzięki prostemu dostępowi do całej powierzchni łodzi z łatwością można przeprowadzać wszelkie prace naprawcze.
Opisane wyżej łodzie Sportis typu S-6500/K, jak i PARKER 650 (RIB) to uniwersalne jednostki patrolowe, które oferują szybkość, manewrowość, stabilność i odporność na trudne warunki, co sprawia, że dobrze się sprawdzają w służbie Policji wykonującej zadania na wodzie.
Innego rodzaju są płaskodenne łodzie patrolowe Policji Rzecznej i są jednym z wielu typów jednostek wykorzystywanych przez służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo na wodach.
1. Łodzie typu Jon Boat
Łodzie typu Jon Boat to jedne z najprostszych i najbardziej popularnych jednostek patrolowych ratownictwa wodnego. Ich konstrukcja składa się z jednej płyty aluminiowej, która tworzy płaską podłogę oraz wytłoczone w niej burty boczne. Są one proste w konstrukcji, łatwe do manewrowania i bardzo wytrzymałe. Jon Boat-y są idealne dla działań ratunkowych w płyciznach i ciasnych przesmykach.
2. Łodzie typu Skiff
Łodzie typu Skiff są łodziami o płaskim dnie, które są stosowane w różnych celach, w tym patrolowaniu wód. Są one zazwyczaj wyposażone w silnik o niewielkiej mocy, co umożliwia im poruszanie się po płyciznach i wąskich ciekach. Łodzie typu Skiff są łatwe w manewrowaniu, ale wymagają pilnej uwagi operatora, aby uniknąć uszkodzeń na kamieniach i przeszkodach podwodnych.
3. Łodzie typu Flat Bottom
Łodzie typu Flat Bottom to łodzie z płaskim dnem, które umożliwia szybkie i płynne poruszanie się po wodach pełnych płycizn i zatok. Są one najczęściej stosowane przez służby ratownictwa wodnego oraz Policję Morską. Łodzie te są zazwyczaj wyposażone w silnik o dużej mocy, co umożliwia im dynamiczne przemieszczanie się po wodach i szybkie reagowanie na sytuacje kryzysowe.
4. Łodzie typu Bass Boat
Łodzie typu Bass Boat to łodzie z płaskim dnem, które są specjalnie zaprojektowane do łowienia ryb. Jednakże, ze względu na swoją szybkość i stabilność, są one również często wykorzystywane przez Policję oraz służby ratownictwa wodnego. Łodzie typu Bass Boat są zazwyczaj wyposażone w silnik o dużej mocy, który umożliwia im szybkie poruszanie się po wodach.
5. Łodzie typu Gheenoe
Łodzie typu Gheenoe to łodzie z płaskim dnem, które są zaprojektowane do łowienia ryb oraz patrolowania wód. Są one zazwyczaj wyposażone w silnik o niewielkiej mocy.
Kolejnym typem łodzi, są jednostki typu hovercraft tzw. poduszkowce. Łodzie tego typu poruszają się na poduszkach powietrznych wytwarzanych przez wirniki zamontowane wewnątrz kadłuba. Są one bardzo szybkie i niebywale skomplikowane w manewrowaniu.
Hovercraft to innowacyjne i niezwykle wszechstronne pojazdy, które wykorzystywane są przez wiele służb ratunkowych oraz Policję Rzeczną. Charakteryzują się one unikalną konstrukcją, która umożliwia im poruszanie się zarówno po wodzie, jak i po lądzie, a nawet po lodzie i śniegu.
Hovercrafty są wyposażone w specjalne poduszki powietrzne, które utrzymują łódź nad powierzchnią wody. Dzięki temu, że mają minimalny kontakt z wodą, mogą poruszać się z dużą prędkością bez względu na warunki pogodowe i stan wody. Są one również w stanie przemieszczać się w obszarach, w których tradycyjne łodzie patrolowe nie byłyby w stanie działać, na przykład w strefach pływów lub na obszarach pokrytych trudnymi do pokonania przeszkodami.
Jednostki te mogą być wyposażone w różne rodzaje systemów napędowych, w tym w silniki spalinowe lub elektryczne. Posiadają również specjalne narzędzia i urządzenia, które umożliwiają przeprowadzanie działań ratowniczych na wodzie, na przykład wyciąganie osób z wody czy przewożenie rannych.
Ponieważ hovercrafty są w stanie przemieszczać się z dużą prędkością i w różnych warunkach, są one często wykorzystywane w operacjach ratunkowych, poszukiwawczych oraz patrolowaniu wód. Są również używane przez służby graniczne oraz przez wojsko. Ze względu na znaczny koszt zakupu, jak też skomplikowaną konstrukcję - hovercrafty nie są tak powszechne, jak tradycyjne
łodzie patrolowe ratownictwa wodnego.
Zdjęcia: Marek Szałajski, WKS KSP. Łódź typu Airboat
Ostatnim typem jednostek pływających, jaki przedstawimy, są Airboat-y, znane również jako łodzie powietrzne.
Są to specjalne jednostki pływające, które napędzają potężne silniki śmigłowe używane w lotnictwie. Charakteryzują się one specyficzną konstrukcją, która umożliwia im poruszanie się po wodzie i terenach podmokłych, jak również po lodzie i roślinności.
Główną cechą wyróżniającą łodzie tego typu, jest zastosowanie dużej, poziomej śruby napędowej, zwanej wiatrakiem. Wiatrak jest zamontowany na tylnej części łodzi i obraca się za pomocą silnika, generując siłę napędową, która porusza łódź po wodzie. To właśnie konstrukcja wiatraka sprawia, że Airboat jest w stanie operować w bardzo płytkiej wodzie, nawet tam, gdzie inne jednostki pływające byłyby bezużyteczne.
Ponadto, łodzie typu Airboat mają płaskie dno, co pozwala im na poruszanie się po płyciznach, mule i terenach podmokłych. Płaskodenne konstrukcje zapewniają też dużą stabilność podczas manewrów i skrętów, co jest istotne w trudnych warunkach terenowych. Dzięki temu często są wykorzystywane w obszarach bagnistych, mokradłach, mangrowcach i innych podobnych środowiskach, gdzie tradycyjne jednostki pływające nie miałyby dostępu.
Zaletą łodzi typu Airboat jest również ich wysoka prędkość. Napęd lotniczy zapewnia imponujące osiągi, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach poszukiwawczo-ratowniczych, prowadzaniu patrolu lub interwencji na wodach. Warto jednak zaznaczyć, że ze względu na specyficzną konstrukcję i napęd, latające łodzie generują duży hałas, przez co w terenach zurbanizowanych ich użycie może być niekomfortowe dla okolicznych mieszkańców.
W praktyce, łodzie typu Airboat są wykorzystywane w różnych dziedzinach, takich jak ratownictwo wodne, patrolowanie wodnych obszarów chronionych, obsługa turystyczna czy badania naukowe. Ich zdolność do operowania w trudno dostępnych miejscach i płytkiej wodzie czyni je niezwykle przydatnymi narzędziami w takich warunkach.
Czas na podsumowanie
Obecnie łodzie patrolowe są wykorzystywane przez służby policyjne i ratownictwa wodnego na całym świecie. Są one nie tylko narzędziem walki z przestępczością, ale także służą do ochrony środowiska i zapewnienia bezpieczeństwa na wodach. Dzięki nowoczesnym technologiom, jednostki tego typu są w stanie szybko i skutecznie reagować na różnego rodzaju zagrożenia, co zwiększa szanse na ochronę życia i mienia.
Łodzie patrolowe umożliwiają skuteczne monitorowanie ruchu na wodzie, co pozwala na szybką reakcję na niebezpieczne sytuacje, takie jak łamanie przepisów dotyczących żeglugi, a także pozwalają na prowadzenie patroli w celu zapewnienia bezpieczeństwa na wodzie.
Dzięki szybkości i manewrowości jednostki te są w stanie dotrzeć na miejsce akcji ratowniczej w trudno dostępnych miejscach, co znacznie zwiększa szanse na uratowanie ludzkiego życia. Są one również wyposażone w różnego rodzaju specjalistyczny sprzęt, taki jak: sonary, echosondy, kamery termowizyjne i podwodne roboty, umożliwiające przeprowadzanie skutecznych akcji ratowniczych, nawet w trudnych warunkach pogodowych lub w nocy. Mają również na pokładzie specjalne wyposażenie ratownicze, takie jak: koła ratunkowe, kamizelki asekuracyjne czy narzędzia do wyciągania ludzi z wody, co umożliwia szybki transport poszkodowanego na ląd lub do szpitala.
Wykorzystanie łodzi patrolowych jest również ważne dla ochrony środowiska, gdyż służby odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów dotyczących ochrony wód, mają do dyspozycji narzędzia umożliwiające kontrolę ich czystości.