Aktualności

Dzisiaj mundurek, a jutro mundur

13.06.2024 • Daniel Niezdropa

Do lamusa odeszły już dawne szkolne mundurki (znane jeszcze w latach 80. ubiegłego stulecia w publicznej edukacji), w których jedynie tzw. tarcza wskazywała na to, do jakiej szkoły uczęszczają uczniowie. W obecnym szkolnictwie publicznym takiego obowiązku już nie ma, jednak ten szkolny „dress code” można jeszcze spotkać w niektórych szkołach niepublicznych bądź społecznych, lub takich, które z uwagi na charakter i tradycję chcą się w ten sposób wyróżnić. Nie o tym jednak będziemy pisać, a o tym, że bardzo modne i praktyczne, a do tego korzystne dla służb państwowych w Polsce, stało się kształcenie młodzieży na profilach mundurowych, w tym również policyjnych, gdzie uczniowie poznają nie tylko konkretną formację, ale też jej zadania, a przy tym mają możliwość aktywnego uczestnictwa w mundurowych realiach, biorąc udział w konkursach i uroczystościach. Policję poznają przede wszystkim przez pryzmat zajęć z policjantami oraz poprzez wizyty w szkołach, centrach i ośrodkach szkolenia, a także w jednostkach Policji. Wśród uczniów jest wielu takich, którzy kultywują rodzinne tradycje mundurowe i wzorem swoich rodziców i bliskich nie wykluczają tego, że ich zawodowa przyszłość może być jeszcze związana ze służbą w Policji.


Zdjęcie: Daniel Niezdropa

Poznajmy zatem mundurowe realia nauczania z perspektywy spojrzenia uczniów takiej klasy policyjnej. Na wywiad z nami zgodziły się dwie uczennice klasy pierwszej LXXXVIII Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konarskiego z Zespołu Szkół im. Michała Konarskiego w Warszawie: Karolina Pietrzak oraz Wiktoria Rzeczkowska.

KLASY POLICYJNE TO WAŻNY POCZĄTEK…

Pierwsze klasy policyjne startowały jako innowacje pedagogiczne, a dzisiaj trudno znaleźć szkołę średnią czy zespół szkół, które nie posiadałyby w swoich strukturach oświatowych i ofercie skierowanej do uczniów wydzielonych – profili i klas mundurowych, a wśród nich między innymi też policyjnych, których absolwenci często właśnie Policję wybierają jako formację, w której chcieliby w przyszłości pracować i pełnić służbę. W Warszawie i przyległych do jej granic powiatach, wchodzących w zakres terytorialny i kompetencyjny Komendanta Stołecznego Policji funkcjonuje ponad 20 szkół średnich, w których kształcą się młodzi przyszli policjanci. Na pewno też zdają sobie doskonale sprawę z tego, że posiadanie kierunkowego wykształcenia średniego daje dodatkowe punkty w procesie rekrutacji do służby w Policji. W przedstawianych dotychczas planach naszego resortu jest wprowadzenie w najbliższym roku szkolnym udogodnień mających uprościć rekrutację do służby w Policji uczniom klas policyjnych. Szeregi Policji stoją zatem otworem przed kandydatami, których przygotowanie i wykształcenie nawet na poziomie szkoły średniej może dać solidną podstawę i wiedzę do wykonywania zawodu policjanta. Wystarczy tylko chcieć i dotychczasowy „mundurek” zamienić po zakończeniu szkoły na prawdziwy mundur.


Zdjęcie: Daniel Niezdropa

BYĆ UCZNIEM TAKIEJ KLASY, A PÓŹNIEJ ZOSTAĆ POLICJANTEM?

O tym, jak to jest w klasie mundurowej, dowiemy się z rozmowy z naszymi uczennicami, jak również ze szkolnego opisu przygotowanego dla naszej redakcji przez dyrekcję „Konarskiego”. Jedną ważną kwestię warto jednak podkreślić już na samym początku, że decyzja o tym, aby trafić do grona uczniów takiej klasy, powinna być przemyślana, bo, tak jak w służbie, tu również obowiązuje umundurowanie, ten nasz tytułowy „mundurek”, który niekiedy (w zależności od szkoły) swoim wyglądem przypomina ten prawdziwy, dlatego też powinien być nie tylko szanowany, ale przede wszystkim noszony z dumą. Trzeba pamiętać, że jego założenie nie zawsze będzie tożsame z tym, że zostanie zamieniony kiedyś na prawdziwy, ale noszenie go przez lata szkolnej edukacji powinno mieć pewne zasady i granice. Na pewno powinien być wizytówką nie tylko ucznia, ale też samej szkoły. Mundur szkolny (klasy policyjnej) powinien też symbolizować wartości, które związane są ze służbą. W pewien sposób wiąże ucznia, z tym że swoją postawą musi dawać dobry przykład innym uczniom, podobnie jak policjant na służbie, ale również w życiu prywatnym.

Może dość tej powagi, bo nauka w takiej klasie to też wielka przygoda i jeżeli finalnie nie znajdzie ujścia w wyborze mundurowej ścieżki zawodowej np. w Policji, to nauczy dobrych wzorców, jakimi należy się w życiu kierować. Jeżeli jednak uczeń zdecyduje się zostać policjantem, to gratulujemy dobrego wyboru.


Zdjęcie: Daniel Niezdropa

ROZMOWA Z UCZENNICAMI KLASY POLICYJNEJ

Powiedzcie, dlaczego zdecydowałyście się na naukę w klasie o profilu policyjnym? Czy to Wasz własny wybór? Czym się kierowałyście, może kontynuujecie tradycje rodzinne, ojca, dziadka, pradziadka? Czy myślicie, że zostaniecie policjantkami, czy też dajecie sobie jeszcze czas na podjęcie takiej decyzji?

Karolina Pietrzak: Zdecydowałam się na naukę w klasie policyjnej, ponieważ chciałabym się w tym kierunku rozwijać, a służby mundurowe od zawsze mnie fascynowały. Tak, szkoła jest moim własnym wyborem, a inspirację wyniosłam z domu rodzinnego. Myślę o pracy w służbach mundurowych, ale nie jestem przekonana czy na pewno będzie to Policja.

Wiktoria Rzeczkowska: Szczerze nigdy nie myślałam, że pójdę do klasy policyjnej, jednak gdy przyszedł moment wyboru liceum, tata zasugerował, abym spróbowała edukacji w klasie policyjnej i zobaczyła, jak będę się tam czuła i może kontynuowała tradycję, jako że on jest policjantem. Na ten moment przynajmniej nie żałuję tego, że w niej jestem, ale jeszcze sama do końca nie jestem pewna czy wiązałabym moją przyszłość z Policją.

Czego uczycie się w szkole o Policji? Jakie przedmioty dotyczą formacji i prawa? Może są też ciekawe zajęcia praktyczne?

Karolina Pietrzak: W szkole mamy przedmiot WOP, czyli „Wiedza o Policji”, na którym uczymy się musztry, ale i zadań, obowiązków oraz praw policjanta, znamy również stopnie, jakie są w formacji. Na koniec pierwszego roku w szkole organizowany jest przegląd musztry, uczniowie z każdej klasy pierwszej prezentują to, czego nauczyli się przez 10 miesięcy.

Wiktoria Rzeczkowska: W naszej szkole są zajęcia związane z Policją i byciem policjantem „Wiedza o Policji”. Mamy też zajęcia z samoobrony, a od drugiej klasy będziemy mieć zajęcia na strzelnicy. Jest też musztra przynajmniej raz w tygodniu.


Zdjęcie: Daniel Niezdropa

Czy zajęcia są ciekawe i czy prowadzą je policjanci? Czy opowiadają o swojej zawodowej codzienności, wykorzystując do tego różne sytuacje, przykłady ze służby?

Karolina Pietrzak: Mieliśmy kilka godzin zajęć z policjantami oraz godzinę z funkcjonariuszami ze Straży Miejskiej. Funkcjonariusze w ciekawy sposób opowiadali o odpowiedzialności nieletnich oraz o codziennych sytuacjach ze służby.

Wiktoria Rzeczkowska: Raz na jakiś czas mamy zajęcia z policjantami, a także ze strażnikami miejskimi, gdzie możemy się dowiedzieć – na co dokładnie trzeba przygotować się w takiej pracy i w jakich realiach pracują funkcjonariusze.

Jakich dobrych cech i wartości można nauczyć się w klasie policyjnej?

Karolina Pietrzak: W klasie policyjnej, jak i we wszystkich klasach mundurowych, można nauczyć się wytrwałości, odpowiedzialności oraz szacunku dla innego człowieka, a musztra kształtuje umiejętność współpracy.

Wiktoria Rzeczkowska: Można nauczyć się naprawdę ogromnego szacunku do służby w Policji, bo wiele osób często myśli, że policjanci nic szczególnego dla nas nie robią. Jednak w tej szkole i na tym profilu dowiadujemy się, że ta praca to naprawdę duże poświęcenie. Osobiście bardzo rozumiem trud policyjnej służby, może z racji tego, że mam tatę policjanta. Widzę na co dzień, jakiego wymaga ona poświęcenia i niejednokrotnie dyspozycyjności.

Jesteście dopiero na początku swojej drogi w klasie policyjnej? Jakie macie oczekiwania i czego chciałybyście się nauczyć w kolejnych latach, mówiąc o umiejętnościach, jakie posiadają policjanci?

Karolina Pietrzak: Zbliżamy się dopiero do końca pierwszego roku w szkole. Ze swojej strony oczekuję więcej zajęć praktycznych, które później mogłyby przydać się w ewentualnej pracy. Myślę, że ta praktyka ma duże znaczenie i kończąc naukę w klasie o takim profilu – możemy mieć dzięki temu większą zawodową świadomość tego, co nas czeka – wybierając np. jako przyszłe zajęcie służbę w mundurze.

Wiktoria Rzeczkowska: Jako uczennica pierwszej klasy, zdecydowanie chciałabym nauczyć się większej cierpliwości, jak i oddania się w 100% temu, co robię – tak jak funkcjonariusze Policji. Na pewno też bardziej poznać tę służbę, chociaż mając tatę policjanta trudno o czymś nie wiedzieć. Świat wciąż idzie do przodu, a każda nowa wiedza na pewno jeszcze bardziej nas wzbogaca.

Co dla Was oznacza noszenie munduru? Czy to Was do czegoś zobowiązuje, czy to tylko zwykły, szkolny uniform?

Karolina Pietrzak: Absolutnie nie jest to zwykły szkolny uniform, o którym wspomniał Pan na początku artykułu. Noszenie munduru oznacza dla mnie szacunek m.in. do jednego z symboli narodowych, jakim jest flaga, którą nosimy na mundurze. Zobowiązuje nas to do bezinteresownej pomocy, przygotowując nas do tego, że zawód policjanta i innych funkcjonariuszy to służba, a nie zwykła praca.

Wiktoria Rzeczkowska: Dla mnie, jak i dla innych uczniów tej szkoły, mundur to nie tylko zwykły uniform szkolny. Takie noszenie munduru, co prawda jak na razie tylko do szkoły, zobowiązuje nas do godnego zachowania, tak samo, jak do dbania i odnoszenia się do niego z pełnym szacunkiem. To ważny symbol i atrybut dzisiaj w szkole, a może w przyszłości w Policji, a może jeszcze w innej służbie państwowej.

Kto według Was może zostać policjantem, jakie cechy powinien posiadać dobry policjant? Jakie umiejętności mogą przydać się w służbie?

Karolina Pietrzak: Uważam, że policjantem może zostać każdy (oczywiście nie mówimy o zasadach rekrutacji), trzeba tylko trochę determinacji i samozaparcia. Cechy dobrego policjanta to: asertywność, bezinteresowność, komunikatywność oraz empatia, która na pewno się przyda. Myślę, że umiejętnością, która przyda się w zawodzie – jest przywództwo, praca w grupie oraz odporność na stres.

Wiktoria Rzeczkowska: Według mnie, osoba aplikująca do Policji powinna potrafić przede wszystkim myśleć pod wpływem presji i radzić sobie ze stresem, patrząc na to, jakie sprawy często się przydarzają w tej służbie np. różnego rodzaju trudne interwencje. Dobry policjant powinien mieć również trochę empatii i wyrozumiałości w niektórych sprawach. Rozumieć ludzi, bo po zdjęciu munduru jest przecież taki sam jak oni.


Zdjęcie: Daniel Niezdropa

Czy macie pasje, zainteresowania, które według Was przydałyby się w służbie w Policji, uprawiacie jakiś sport, może sporty walki, uczycie się dodatkowo innych niż w szkole języków obcych? A może aktywnie działacie w jakimś wolontariacie, gdzie pomagacie potrzebującym. Policjant oprócz konsekwentnej postawy i stanowczości musi też mieć w sobie wiele empatii, na którą już zresztą wcześniej zwróciłyście cenną uwagę.

Karolina Pietrzak: Pasji związanych ze służbą w Policji sama nie mam, ale w młodszym wieku przez kilka lat trenowałam judo. W szkole oprócz zwykłego WF-u mamy też wychowanie fizyczne z elementami samoobrony, na którym uczymy się podstawowych technik przydatnych w ewentualnej pracy funkcjonariusza. Jestem w wolontariacie szkolnym, w którym udzielałam się również w szkole podstawowej. Jeśli jest tylko potrzeba – to organizowane są zbiórki, na które każdy może coś przynieść.

Wiktoria Rzeczkowska: Niestety, obecnie, oprócz wolontariatu nie uczęszczam na żadne zajęcia dodatkowe, które mogłyby mi przydać się w Policji. Jednak nie wykluczam, że w moim życiu odkryję jeszcze w sobie pasję lub zainteresowania, które być może okażą się przydatne i potrzebne w zawodzie policjanta. Wszystko jeszcze przede mną.

Misją policjantów jest „Pomagać i chronić”. Czy byłyście kiedykolwiek w sytuacji, w której stanęłyście w czyjejś obronie, a może powiadomiłyście służby?

Karolina Pietrzak: W takiej sytuacji jeszcze nie byłam, wszystko przede mną. Na pewno zajęcia z samoobrony, które mam w szkole, dadzą mi nie tylko dodatkowe umiejętności, ale też podniosą świadomość i w sytuacji zagrożenia będę wiedziała, jak mam się zachować.

Wiktoria Rzeczkowska: Miałam dużo sytuacji, w których musiałam stanąć w czyjejś obronie, bo nie każdy potrafi to zrobić przez to, że np. za bardzo boi się konsekwencji takiej postawy, tak samo, jak nie każdy potrafi się zachowywać i czerpać normalnie radość z życia bez dręczenia, wyśmiewania albo poniżania innych. Nie potrafiłabym przejść obojętnie wobec złego zachowania, którego byłabym świadkiem. Na pewno zareagowałabym.

Jak Policja powinna zachęcać młodych ludzi do wstępowania w swoje szeregi? Może macie na ten temat swoje własne przemyślenia i ciekawe pomysły?

Karolina Pietrzak: Moim zdaniem większa liczba festynów, spotkań z policjantami oraz prezentacja ich sprzętu pomogłaby w zachęcaniu młodych osób do służby.

Wiktoria Rzeczkowska: Myślę, że policjanci powinni częściej występować w internetowych kanałach informacyjnych. Większość nastolatków korzysta dzisiaj z mediów społecznościowych, na pewno takie coś przykułoby ich uwagę. Oczywiście, bezpośrednie spotkania, pokazy policyjne to też dobra recepta na to, aby przyciągnąć do służby nowych kandydatów.

Dziękuję za rozmowę.

HISTORIA KLAS POLICYJNYCH (MUNDUROWYCH) W ZESPOLE SZKÓŁ IM. MICHAŁA KONARSKIEGO W WARSZAWIE

W Zespole Szkół im. Michała Konarskiego klasy mundurowe mają swoją 18-letnią tradycję, która funkcjonuje w ramach LXXXVIII Liceum im. M. Konarskiego. Pierwsze klasy mundurowe, w tym policyjne, pojawiły się w roku szkolnym 2005/2006. Od tego czasu klasy licealne o profilu policyjnym ukończyło już ponad 1000 uczniów, którzy licznie zasilili szeregi Policji.

Obecnie dla uczniów klas policyjnych prowadzone są profilowe przedmioty – Wiedza o Policji, Służba w Policji, Wyszkolenie strzeleckie, w specjalnie dostosowanej do tego celu sali szkoleniowej, oraz Wychowanie fizyczne z elementami samoobrony. Szkoła od lat współpracuje z Komendą Rejonową Policji Warszawa IV. Zacieśnienie współpracy nastąpiło, gdy komendantem rejonowym został mł. insp. Sławomir Trojanowski, któremu edukacja dzieci była bardzo bliska. Udostępniał on sprzęt szkoleniowy oraz pomieszczenia komendy do przeprowadzania zajęć, a przy tym sam prowadził lekcje.

Komenda Rejonowa Policji Warszawa IV przez cały okres współpracy organizuje spotkania dla uczniów, na których poznają oni specyfikę pracy funkcjonariusza Policji. Uczniowie chętnie biorą udział w Dniach Kandydata w centrach szkoleniowych Policji (Legionowo, Piaseczno) oraz imprezach promujących zawód policjanta. Reprezentują także szkołę w konkursach organizowanych przez Policję. Corocznie uczniowie klas pierwszych biorą udział w Szkolnym Przeglądzie Musztry – 7 czerwca bieżącego roku odbędzie się już XI edycja tego przeglądu z udziałem funkcjonariuszy Komendy Stołecznej Policji.

Szkołę odwiedzają także policjanci z Wydziału Profilaktyki Społecznej, Nieletnich i Patologii. Przeprowadzają szkolenia, wykłady na tematy wychowawcze dotyczące prawa, odpowiedzialności prawnej młodzieży czy profilaktyki uzależnień.

W roku szkolnym 2024/2025 w ofercie edukacyjnej Liceum również znajduje się klasa o profilu policyjnym. Szkoła zaprasza kandydatów zainteresowanych pracą w Policji.