Aktualności

Wydział Ruchu Drogowego w zabezpieczeniach imprez masowych i zgromadzeń publicznych

03.03.2025 • Tomasz Oleszczuk

Praktycznie żadne większe policyjne zabezpieczenie odbywające się w stolicy nie obejdzie się bez policjantów Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. I choć to najczęściej Oddział Prewencji Policji jest jednostką bezpośrednio działającą w miejscu zgromadzenia, WRD jest tą strukturą, która zabezpiecza i w razie potrzeby organizuje prawidłowe funkcjonowanie „miejskiego krwiobiegu”, czyli ruchu drogowego. Regulacje ruchem drogowym związane z protestami na ulicach stolicy, imprezami sportowymi, manifestacjami, świętami państwowymi i przejazdami VIP – ilość zadań spoczywających na policjantach drogówki jest znacząca, a dziedzina ich działalności niesłychanie istotna z punktu widzenia mieszkańców Warszawy. O tym, jak wyglądają kulisy służby funkcjonariuszy WRD w czasie takich zabezpieczeń, co jest ich głównym celem, a co sprawiać może najwięcej problemów, opowie nam Kierownik Sekcji Organizacji Służby WRD KSP podinsp. Arkadiusz Król.


Zdjęcie: Marek Szałajski

Proszę nam opowiedzieć, jak działają policjanci ruchu drogowego w czasie zabezpieczeń i na jakiego rodzaju działania pod kątem WRD możemy podzielić czynności prowadzone przez funkcjonariuszy?

Policjanci WRD zajmują się całym spektrum działalności związanej z obsługą imprez i wydarzeń masowych w obszarze ruchu drogowego. Zabezpieczenie zgromadzeń publicznych, imprez sportowych i rozrywkowych, wizyt państwowych i związanymi z nimi eskortami policyjnymi przemieszczających się po mieście osób podlegających ochronie, to codzienność naszej służby.

Zajmujemy się głównie wyłączeniami tras, którymi przemieszczają się uczestnicy zgromadzeń oraz płynnością ruchu na trasach objazdowych. Ma to ważny wymiar podczas imprez sportowych, a w szczególności biegowych, gdzie zachodzi konieczność zabezpieczenia czasem wielokilometrowej trasy. Są także imprezy, które nie odbywają się na terenie Warszawy, gdyż ich organizatorzy przygotowują je lub rozpoczynają się one, na terenie podwarszawskich powiatów. To wymaga dodatkowej koordynacji zabezpieczenia, a czasem wsparcia i współpracy policjantów jednostek sąsiadujących.

Mamy także specjalnie przygotowaną ekipę policjantów-motocyklistów, którzy zajmują się pilotażami m.in. w trakcie najważniejszych wizyt państwowych. Motocyklowa Asysta Honorowa (MAH) to profesjonalna, elitarna grupa, która także podnosi prestiż imprezy. Oczywiście, to nie jest ich najważniejsze zadanie, gdyż tym jest bezpieczeństwo eskortowanych osób. To właśnie policjanci z asysty są bezpośrednim wsparciem i pełnią funkcję zespołu zabezpieczenia dynamicznego. To na ich barkach leży działanie w sytuacjach niespodziewanych, które zawsze mogą się zdarzyć.


Policjanci z drogówki wspierani przez prewencję
Zdjęcie: Marek Szałajski

 
Radiowóz i motocykl – sprzętowe atrybuty działań WRD KSP
Zdjęcie: Marek Szałajski

Jakie działania prowadzą policjanci z WRD w czasie zabezpieczania imprez i zgromadzeń?

Tak jak już wspomniałem, podstawowym zadaniem nas jako policjantów Ruchu Drogowego jest wyłączenie rejonu zabezpieczenia, zgromadzenia czy też imprezy z ruchu kołowego, a także ulic do nich przyległych. Ma to na celu zapewnienie prawidłowego i bezpiecznego przebiegu wydarzenia, a także zapobieganie możliwym zagrożeniom takim jak, akty terroru, które coraz częściej są przeprowadzanie na świecie za pomocą pojazdów. Wymaga to zaplanowania odpowiednich sił policyjnych do zabezpieczenia, tak aby uczestnicy imprezy, czy też zgromadzenia – byli bezpieczni, a mieszkańcy miasta mogli się poruszać pojazdami. Aspekt planowania objazdów i wytyczania dróg ewakuacyjnych często bywa niewidoczny dla śledzących takie wydarzenia, a jest niezmiernie ważny i angażuje znaczne zasoby osobowe.

Bardzo duże imprezy i zgromadzenia wymagają szczególnych środków bezpieczeństwa, chociażby wystawianie zapór betonowych na drogach dojazdowych uniemożliwiających wjazd pojazdu na teren zgromadzenia. Podczas imprez sportowych odbywających się poza obiektami zamkniętymi wymaga to podjęcia wcześniejszych działań i wdrożenia czasowej zmiany organizacji ruchu, która wynika ze sporządzonego projektu zatwierdzonego przez organ zarządzający ruchem. Zresztą nie tylko my jesteśmy zaangażowani w planowanie. Wiele instytucji, w tym Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie na podstawie tras zgromadzeń lub czasowej organizacji ruchu, planuje objazdy dla autobusów miejskich i tramwajów, tak aby nie dezorganizować życia stolicy i aby utrudnienia spowodowane zgromadzeniem czy imprezą sportową, były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców Warszawy. Współpraca między Policją a podmiotami związanymi z funkcjonowaniem miasta ma kluczowe znaczenie dla jego funkcjonowania i sukcesu w realizowanym zabezpieczeniu.

Mogę też dodać, że policjanci Wydziału Ruchu Drogowego pełnią również rolę obserwatorów w statkach powietrznych (śmigłowce) będących w dyspozycji Głównego Sztabu Policji KGP, gdy Komenda Stołeczna Policji realizuje zabezpieczenia dużych imprez masowych – głównie sportowych lub zgromadzeń. W takich sytuacjach policyjny śmigłowiec wyposażony w System Obserwacji Lotniczej przekazuje transmisję obrazu do sztabu w KSP. Jego udział jest nieoceniony, a także oddziałuje prewencyjnie na uczestników.


Policyjni motocykliści z WRD KSP
Zdjęcie: Marek Szałajski

Jakiego rodzaju zabezpieczeń jest najwięcej w Warszawie?

W stolicy najwięcej jest zgromadzeń publicznych. Tylko w ubiegłym roku na terenie działania Komendy Stołecznej Policji odbyło się ponad 1800 zgromadzeń publicznych i różnego rodzaju protestów, w których w większości uczestniczyliśmy. Stolica kraju, z oczywistych względów, generuje dużo większą ilość wszelkiego rodzaju wydarzeń.

W drugiej kolejności pod względem ilości są imprezy masowe, w tym różnego rodzaju koncerty i wydarzenia artystyczne, a także imprezy sportowe, takie jak mecze, biegi, czy też inne np. plenerowe.

Jakie działania związane z zabezpieczeniami sprawiają najwięcej trudności policjantom ruchu drogowego?

Na pewno największego zaangażowania sił i środków wymagają duże zabezpieczenia organizowane na szczeblu Komendy Stołecznej Policji. Są wśród nich zabezpieczenia wizyt głów państw, w tym te wyjątkowo wymagające, do których z pewnością możemy zaliczyć np. wizyty prezydenta Stanów Zjednoczonych. Rozpoczynająca się obecnie Polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej będzie wiązała się z licznymi planowanymi oraz realizowanymi w trybie nadzwyczajnym wizytami głów państwa, szefów rządów, a także przedstawicieli resortów.

Kolejne pod względem użycia niezbędnych środków są imprezy biegowe, które ze względu na rozległy obszar wymagający zabezpieczenia stanowią duże wyzwanie w zakresie planowania, jak też samej organizacji zabezpieczenia. W tym przypadku nieodzowna jest współpraca wszystkich jednostek Policji, na których terenie odbywają się te imprezy.

Każde wydarzenie, którym zajmujemy się jako formacja, może przybrać niespodziewany obrót lub mogą się pojawić nagłe komplikacje, więc w każdym z nich musimy brać pod uwagę różne warianty przebiegu wydarzenia.


Przyjeżdżające na zgromadzenia autokary trzeba skierować na wydzielone parkingi
Zdjęcie: Marek Szałajski

Jaki sprzęt jest wykorzystywany przez funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego w czasie zabezpieczeń?

Podstawowym narzędziem pracy policjanta Ruchu Drogowego jest pojazd służbowy. Radiowozy motocykle to gwarantują odpowiednią mobilność i dają możliwość dotarcia do miejsca, gdzie akurat jesteśmy potrzebni. Policjanci korzystają także z głównego atrybutu funkcjonariusza ruchu drogowego, którym – oprócz wyposażenia prewencyjnego – są białe elementy umundurowania, które jest rozpoznawalne i dobrze znane polskim kierowcom. To właśnie biała czapka, pas i rękawiczki, a także gwizdek, tarcza do zatrzymywania pojazdów oraz kamizelka odblaskowa wyróżniają naszych policjantów i pomagają nam każdego dnia dbać o bezpieczeństwo w ruchu drogowym w stolicy, a przy zabezpieczeniu są nieodłącznym elementem wyposażenia funkcjonariusza ruchu drogowego.

Muszę jeszcze dodać, że naszym obowiązkiem jest także kontrola techniczna pojazdów, które zgłaszane są jako te biorące udział np. w zgromadzeniach. Wykorzystujemy do tego między innymi radiowozy Ekip Techniki Drogowej i Ekologii (ETDiE). Na ich wyposażeniu są np. specjalne lusterka pozwalające zajrzeć w trudnodostępne miejsca pojazdu. Oczywiste jest, że auto przemieszczające się w grupie osób ma być sprawne technicznie i nie może stanowić zagrożenia dla uczestników zgromadzenia. Sprawdzamy również, czy kierujący tymi pojazdami są trzeźwi.

Mogę powiedzieć, że odkąd pamiętam, czyli od kilkunastu lat nie ujawniliśmy kierującego pod wpływem alkoholu w czasie kontroli pojazdu zgłoszonego do udziału w zgromadzeniu, choć odnotowaliśmy kilka przypadków nieprawidłowego stanu technicznego.

W ilu zabezpieczeniach w ciągu roku uczestniczą policjanci z WRD KSP?

Tych zabezpieczeń w ciągu roku mamy co najmniej kilka tysięcy. Tych największych w zeszłym roku było ponad 100, tych trochę mniejszych prawie 2000, a do tego wszystkiego trzeba doliczyć naszą aktywność w zabezpieczaniu różnego rodzaju imprez i zgromadzeń realizowanych przez komendy rejonowe Policji, które wspieramy jako Wydział Ruchu Drogowego.

Ilość tego wszystkiego jest naprawdę imponująca, wymagająca od nas zaangażowania i profesjonalizmu na każdym etapie realizacji zabezpieczeń.

Czy zabezpieczanie imprez i zgromadzeń zmieniło się w ciągu ostatnich 30 lat, czy zmianie uległa ich ilość lub sposób działania i jeśli tak, to w jakim zakresie nastąpiły te zmiany?

Na pewno transformacja, która nastąpiła w naszym kraju, sprawiła, że Policja z formacji represyjnej, jaką była jeszcze w latach osiemdziesiątych, stała się organizacją prospołeczną, której została również przypisana funkcja niesienia pomocy.

Tak więc działając zgodnie z hasłem „Pomagamy i chronimy” realizujemy główne cele, a więc jesteśmy po to, aby pomagać i zapewniać bezpieczeństwo. Z pewnością mówiąc o nowych zagrożeniach, należy wspomnieć o możliwości wystąpienia aktów terrorystycznych, które od czasu do czasu pojawiają się w całej Europie. Realizując zabezpieczenia, musimy być przygotowani do takiego działania, aby te zagrożenia terroryzmem były brane pod uwagę przy planowaniu i realizacji działań zabezpieczających. To również rosnące wyzwania wynikające z kierowania pojazdami pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu.

Obecny świat jest niespokojny i patrząc na różnego rodzaju incydenty podczas zabezpieczeń imprez i zgromadzeń, należy traktować takie zagrożenia jak realną, a nie tylko teoretyczną możliwość, realizując w tym samym czasie naszą codzienną służbę, w której kontrolujemy pojazdy, rozliczamy kolizje oraz obsługujemy wypadki drogowe.

Czy jest jakakolwiek możliwość zmiany sposobu działania w zakresie czynności wykonywanych przez policjantów ruchu drogowego w czasie zabezpieczeń?

Taktyka naszej pracy nie może ulegać zbytnim zmianom i nic też nie wskazuje, aby w najbliższej przyszłości miało się coś zmienić w tym zakresie. Jednak zawsze mogą pojawić się zmiany technologiczne, które ułatwią nam wykonywanie niektórych zadań. Jedną z nich z pewnością jest używanie w służbie Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP), czyli dronów, które pozwalają na niewielką zmianę taktyki prowadzonych czynności kontrolno-pomiarowych.

Wyzwaniem dla nas jako policjantów, również w aspekcie zabezpieczeń, będzie powszechne użycie pojazdów autonomicznych, ale wydaje się to dość odległa perspektywa w Polsce. Bez względu na tempo zmian i ich zakres, nasze działania muszą być ukierunkowane na główne cele ustawowe i zadania oraz kompetencje Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, czyli poprawę bezpieczeństwa w obszarze ruchu drogowego w stolicy i na terenie całego garnizonu stołecznego.

Dziękuję za rozmowę.