Motoryzacja

Furgon wypadowy

05.02.2021 • Daniel Niezdropa

Mercedes Sprinter, tzw. furgon wypadowy, który jest trzonem policyjnego taboru w Oddziale Prewencji Policji - to środek transportu, nie tylko nowoczesny, ale pozwalający w sposób komfortowy docierać policjantom na zabezpieczenia, a do tego na tyle ładowny, aby zmieścił się w nim komplet wyposażenia specjalnego „PZ”. Mocny silnik, trwałe i funkcjonalne wnętrze, a przede wszystkim w większości dobre opinie korzystających z niego policjantów, nawet tych, którzy pamiętają jeszcze kultowe Volkswageny „T4”, potwierdza fakt, że samochód spełnia swoje zadanie i jest godnym następcą swojego poprzednika. Ma oczywiście pewne mankamenty wynikające z wieloletniego użytkowania, jednak w pełni zasłużył w opinii policjantów na mocną „4” w sześciostopniowej skali ocen. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że już niebawem kolejny furgon zasili tabor oddziałów prewencji. Będzie to Volkswagen Crafter.


W warszawskim OPP znajduje się obecnie 113 furgonów wypadowych Mercedes Sprinter 316 CDI. Służą policjantom wytrwale od 9 lat. Na bieżąco serwisowane, potrafią nie zawodzić i być zawsze gotowe do nagłych czy też planowanych wyjazdów na służby patrolowe i zabezpieczenia. Średni przebieg każdego z nich oscyluje w granicach 125-130 tysięcy przejechanych kilometrów.

DANE TECHNICZNE
 

Opisywany przez nas furgon, o napędzie na tylną oś, jest wyposażony w silnik dieslowski o pojemności ponad 2 litrów (2143 cm3) i mocy 165 KM. Posiada manualną skrzynię biegów i rozpędzić go można do prędkości ponad 160 km/h. Ma system kontroli trakcji (ASR) oraz system zapobiegania blokowaniu kół (ABS). To nie jest jednak auto pościgowe, a funkcjonalny i spełniający swoje zadania furgon do realizacji zadań związanych z zabezpieczeniami, który ma zapewnić bezpieczeństwo korzystającym z niego policjantom.

CO GO WYRÓŻNIA WŚRÓD POLICYJNYCH RADIOWOZÓW?

Przede wszystkim wielkość, ponieważ jest największym wśród dotychczasowych policyjnych furgonów, a w wersji wypadowej służy wyłącznie policjantom z oddziałów prewencji w całym kraju. Radiowóz jest praktyczny. Oprócz tylnych otwieranych szeroko drzwi, posiada duże przesuwne drzwi boczne z dwóch stron o szerokości 130 cm i wysokości 182 cm. Ma też ogrzewanie webasto i dwustrefową klimatyzację, czujniki parkowania oraz urządzenie podgrzewające silnik. Udogodnienia te pozwalają mu na służbę w każdych warunkach.

NAJWAŻNIEJSZE ATRYBUTY I SPECJALISTYCZNE WYPOSAŻENIE

Samochód pomieści w środku razem z kierowcą 8 policjantów, w przedniej części znajduje się fotel kierowcy i dysponenta, a w tylnej 6 foteli w odstępach naprzeciwko siebie dla kolejnych funkcjonariuszy. W środku nie brakuje udogodnień w postaci koszy i wieszaków na sprzęt „PZ”, pałki szturmowe i broń. Radiowóz wyposażony jest standardowo w sterowanie sygnalizacją uprzywilejowania w ruchu, dźwiękową i świetlną oraz stację łączności. Szyby i reflektory są zabezpieczone przez kraty, a silnik posiada dodatkową osłonę, chroniącą przed ewentualnymi nierównościami oraz przeszkodami podłoża. Za sprawne działanie instalacji elektrycznej odpowiada dodatkowy akumulator.

JAKIE MA OPINIE, ZALETY, A MOŻE WADY?

Jak wynika z opinii przekazanej przez Wydział TransportuKomendy Stołecznej Policji, furgon cechuje się do tej pory niską awaryjnością i jest serwisowany zgodnie z ustalonymi przebiegami, a przy tym jest dobrze oceniany przez użytkowników.

MOTORYZACJA

Potwierdzają to też policjanci z warszawskiego OPP. Od nich właśnie dowiedzieliśmy się zarówno o zaletach, jak i pewnych mankamentach, które wynikają z codziennego użytkowania
i eksploatowania tego samochodu. Na początek może o tym, co pozytywnie zaskakuje w tym aucie. Ładowność i przestrzeń to cecha wiodąca, która sprawia, że mercedes spełnia wymagania w zakresie funkcjonalności w przewożeniu policjantów wraz ze sprzętem. Nie brakuje w nim miejsca na wyposażenie i ludzi, a drużyna OPP może nim swobodnie przemieszczać się na zabezpieczenia. Przestrzeń w przedziale pasażerskim zapewnia przebranie się, a przyciemniane szyby pozwalają w sposób właściwy realizować czynności przeszukania osoby oraz kontroli osobistej. Policjanci nie mogą również narzekać na chłód, ponieważ dodatkowe ogrzewanie webasto daje odpowiedni komfort cieplny. Policjanci w pełni przygotowani do zabezpieczenia, ubrani w komplet „PZ” dzięki możliwości szybkiego otwierania bocznych i tylnych drzwi, mogą dość szybko opuścić pojazd i podjąć działania.

Zalety potwierdzają, że furgon sprawdza się jako auto przewozowe. Są jednak pewne mankamenty, jak mówią: coś za coś. Duże gabaryty i wygoda to plus, jednak manewrowanie w wąskich uliczkach bywa czasami utrudnione, również wysokość ma znaczenie kiedy na drodze radiowozu pojawia się belka ograniczająca. Pamiętajmy jednak, że te utrudnienia mogą dotyczyć głównie patrolowania, a przecież jest to furgon wypadowy i ma służyć do przemieszczania się na zabezpieczenia.

Wśród wad, które zaobserwowano w OPP przez lata użytkowania, jest kwestia okratowania, faktycznie chroni ono karoserię i szyby, jednak policjanci maja uwagi do sposobu mocowania tych zabezpieczeń. Dotyczy to przednich osłon. Ich przesunięcie wymaga wysiłku najlepiej dwóch policjantów, bywa też utrudniony dostęp do komory silnika. Policjanci proponują, aby w furgonach  znalazły się szyby uderzenioodporne. Kraty mogą też, szczególnie przy gorszej pogodzie, ograniczać widoczność. Użytkujący go policjanci zwrócili również uwagę na moc samochodu w odniesieniu do ilości przewożonych osób i sprzętu. Wyrazili opinię, że przydałby sie mocniejszy silnik. Po latach użytkowania stwierdzono, że podczas większych opadów pojawiają się zacieki wody na podsufitce, co może być efektem nawiercania karoserii do montażu włazu wyjścia ewakuacyjnego i przedostawania się w ten sposób wilgoci do wnętrza. Jednak sama blacharka samochodu trzyma się dość dobrze. Zwrócono też uwagę na tylną sygnalizację świetlną, która używana w kolumnie może powodować dyskomfort u jadących z tyłu.

Uwagi policjantów dotyczą też oświetlenia wnętrza, które przy rozpisywaniu dokumentacji może nie dawać wystarczającej jasności w przestrzeni pasażerskiej. Brakuje regulacji tylnych foteli, udogodnień technicznych, mocowań przy stabilizacji przewożonych skrzyń z wyposażeniem. Na koniec dodają, że przydałaby się kamera cofania.

Z sentymentem, szczególnie starsi policjanci z OPP, wspominają volkswagena T4, który miał wystarczającą moc, prostsze okratowanie i lepsze zabezpieczenia antykorozyjne, a przez to, że był mniejszy, to łatwiej było go parkować i nim manewrować.

 

DANE FABRYCZNE

PODSTAWOWE PARAMETRY

  • Silnik wysokoprężny diesel, 4 cylindry
  • Pojemność: 2143 cm3
  • Moc maksymalna: 120 kW (163 KM) przy 3800 obr/min
  • Max. moment obr.: 360 Nm przy 1400–2400 obr/min
  • Prędkość maks.: 162 km/h
  • Skrzynia biegów: 6-stopniowa, manualna
  • Rozstaw osi: 3665 cm
  • Długość zewnętrzna: 5926 cm
  • Wysokość całkowita: 2757 cm
  • Rodzaj napędu:  tylna oś

BEZPIECZEŃSTWO

Furgon wypadowy posiada: Adaptive ESP (elektroniczny system stabilizują-cy tor jazdy) w połączeniu z ABS, ASR, elektronicznym systemem podziału siły hamowania EBV, czujniki parkowania przód i tył, 2 poduszki powietrzne (kie-rowca, dysponent), trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich siedze-niach z napinaczami i ogranicznikami siły naprężenia pasów.