Motoryzacja

Toyota Land Cruiser z "Rzecznego"

09.03.2021 • Daniel Niezdropa

W zasobach samochodowych garnizonu stołecznego znajdują się ciekawe auta terenowe, wykorzystywane do różnych zadań, zarówno oznakowane jak i w wersji cywilnej. Są one raczej dedykowane do jazdy w trudniejszym terenie. Wśród nich zaszczytne miejsce zajmuje historyczna wręcz Toyota Land Cruiser, której pierwszy model powstał w latach 50-tych ubiegłego wieku. Model J15TM, który użytkowany jest w Komisariacie Rzecznym Policji, to samochód o bardzo dobrych właściwościach jezdnych. W ocenie funkcjonariuszy z „Rzecznego” to auto na „5”. Posiada możliwości i atrybuty auta terenowego, a przy tym jest to samochód wygodny i komfortowy, jak dobrej klasy osobówka. Wjazd na skarpę, podjechanie pod wiadukt, przejazd przez błoto czy też śnieg, to dla tej toyoty żaden problem. To po prostu mocny terenowy zawodnik.

KILKA SŁÓW O HISTORII MODELU

To jedno z najbardziej rozpoznawalnych aut terenowych na świecie, w niczym nie ustępujące komfortem osobowym autom. Może nie jest to typowa terenówka, ale suv, którego założeniem jest wygodne podróżowanie, również w trudnym terenie. Pierwszy model Toyoty Land Cruiser powstał w Japonii w 1951 roku. Był odpowiedzią rodzimego rynku motoryzacyjnego na potrzeby wojska, które złożyło zapotrzebowanie na trwałe i niezawodne auto. Kolejne generacje tego modelu, sprawiły, że dzisiaj to samochód pożądany i cieszący się dużym zainteresowaniem wśród zwykłych użytkowników, lecz nie tylko. Toyota Land Cruiser jest obecna nie tylko w zasobach transportowych wojska na całym świecie. To również znane auto policyjne, którego walory doceniono także w polskiej Policji. Dlatego od 2019 roku te samochody są wykorzystywane w służbie przez polskich stróżów prawa. Szukając materiałów źródłowych na temat tego modelu, znalazłem ciekawe porównanie, że Toyota Landcruiser jest takim samochodem, jak popularny „kałasznikow” karabinem, czyli trwałym, solidnym i niezawodnym.

    

Co na to nasi policjanci?

W GARNIZONIE

W garnizonie stołecznym jest w sumie 9 samochodów marki Toyota Landcruiser. Cztery z nich są w wersji nieoznakowanej, a 5 w wersji oznakowanej i to właśnie przedstawicielowi tej drugiej grupy aut poświęcimy ten artykuł, aby przybliżyć jak sprawuje się w terenowym „boju”. Nasz wybór padł na terenówkę z Komisariatu Rzecznego Policji, gdzie Toyota Landcruiser jest użytkowana od stycznia 2020 roku. Tam właśnie spełnia swoje zadania i przeznaczenie, bo teren, po którym się zwykle porusza, pozwala na pełne wykorzystanie możliwości tego samochodu.

TOYOTA LAND CRUISER W RZECZNEJ POLICJI

Samochód, którzy użytkują policjanci z „Rzecznego”, to auto o pojemności prawie 3 litrów, ze stałym napędem na cztery koła i mocy prawi 180 koni mechanicznych. Do tego spełniające doskonale swoją rolę jako terenówka w zróżnicowanym nadwiślańskim terenie, przeznaczone między innymi do jazdy z lawetą i wodowania łodzi. Toyota do tej pory jeszcze policjantów nie zawiodła, a w ich ocenie jest trwałym i dobrze radzącym sobie w terenie samochodem, a przy tym wygodnym i praktycznym. Wnętrze pojazdu jest wygodne i przestronne, podobnie jak bagażnik, który ma kilka możliwości otwarcia. I faktycznie, w samochodzie siedzi się wygodnie, a środek nie przypomina topornej terenówki, a raczej dobrej klasy osobówkę. Perspektywa jazy podwyższonym autem, to komfort dla kierowcy i pasażerów. To również dla policjantów bezproblemowe pokonywanie terenowych nierówności oraz przeszkód, a także dobra widoczność oraz swobodna obserwacja patrolowanego terenu. Jak mówią użytkownicy, jazda nim sprawia sporo radości. Nie ma się co przecież dziwić, bo Toyota Land Cruiser to nie byle jaki suv. Policjanci bardzo pozytywnie oceniają moc samochodu, która pozwala na bezproblemową jazdę z dołączoną lawetą i wodowanie łodzi. Dzięki takiemu udogodnieniu, jakim jest kamera cofania, można bardzo precyzyjnie podjechać do lawety. Doskonale sprawdza się też automatyczna skrzynia biegów. Toyota ma praktycznie same zalety.Dlatego nie ma się co dziwić, że policjanci z „Rzecznego”oceniają terenówkę na „5”.

PODSTAWOWE PARAMETRY
Silnik: wysokoprężny diesel z turbodoładowaniem,
4 cylindry, rzędowy, 16 zaworów
Pojemność: 2755 cm3
Moc maksymalna: 130 kW (177 KM) przy 3400 obr/min
Max. moment obrotowy: 450 Nm przy 1600–2400 obr/min
Prędkość maks.: 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,7s
Skrzynia biegów: 6-stopniowa, automatyczna
Długość zewnętrzna: 4840 mm
Szerokość: 1845 mm
Rozstaw osi: 2790 mm
Rodzaj napędu: 4x4 stały

WŁASNOŚCI TERENOWE
Kąt natarcia (stopnie): 32.0 °
Kąt rampowy (stopnie): 22.0 °
Kąt zejścia (stopnie): 25.0 °
Kąt przechyłu bocznego (stopnie): 42.0 °
Możliwość podjazdu (stopnie): 42.0 °
Głębokość brodzenia: 700 mm

BEZPIECZEŃSTWO
ABS, ASR, ESP, 2 poduszki powietrzne (kierowca, pasażer z przodu), kurtyny boczne

WYPOSAŻENIE
Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa, automatyczne światła tzw. zmierzchowe, tempomat, hak holowniczy, czujniki z tyłu, kamera cofania, elektryczne szyby przód i tył, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, podgrzewana przednia i tylna szyba.