Motoryzacja

Ambulans Pogotowia Ruchu Drogowego MAN TGE 3.180

09.10.2021 • Daniel Niezdropa

Przez wiele lat policjanci służby ruchu drogowego nie posiadali ambulansu do obsługi zdarzeń drogowych, który wypełniłby lukę wśród nowoczesnego taboru pojazdów specjalistycznych, a przy okazji spełniłby ich oczekiwania co do praktyczności w wykorzystaniu go na co dzień. Pewien powiew nowoczesności wprowadził w 2009 roku Renault Master, jeden z pierwszych tego rodzaju pojazdów, jednak dopiero pojawienie się we wrześniu 2020 roku – MAN-a TGE 3.180, dało satysfakcję, że do obsługi zdarzeń drogowych będzie można wykorzystać już w pełni funkcjonalny pojazd, dobrze wyposażony, dający możliwości prowadzenia policyjnych czynności w różnych warunkach. Ważący ponad 3 tony ambulans, o mocy ponad 170 KM, jest zwrotny i posiada cechy, które poprawiają komfort pracy na miejscu zdarzenia. Dzięki przestronnemu wnętrzu jest mobilnym biurem, w którym można wygodnie wypełnić dokumentację czy też przeprowadzić czynności ze świadkami oraz uczestnikami zdarzeń drogowych. Wymagający policjanci stołecznej drogówki wystawili MAN-owi mocną „4”.


Foto: Marek Szałajski

AMBULANSY WYPADKOWE W POLICJI

Służba policjantów ruchu drogowego, szczególnie ta, która dotyczy obsługi zdarzeń drogowych, wymaga od nich ciągłej profesjonalizacji. Komfortowa praca na miejscu zdarzenia, przy użyciu jak najbardziej nowoczesnych rozwiązań, to przede wszystkim efektywne prowadzenie czynności, zbieranie dowodów, śladów oraz wszelkich informacji mających znaczenie dla wyjaśnienia okoliczności zdarzenia. Usprawnieniu pracy policjantów realizujących czynności na miejscu wypadków oraz kolizji, miało służyć wprowadzenie do użytku APRD (Ambulansów Pogotowia Ruchu Drogowego), mających przede wszystkim ułatwić pracę policjantów i dać możliwość dostępu do narzędzi oraz przedmiotów służących do zabezpieczenia miejsca zdarzenia drogowego oraz zrealizowania czynności z udziałem jego uczestników oraz świadków. Dlatego właśnie w polskiej policji pojawiły się ambulanse, wygodne, przestronne i pełne specjalistycznego wyposażenia. Po 2009 roku służbę rozpoczęły pierwsze takie egzemplarze. Były to głównie auta ze specjalistyczną zabudową na bazie Renault Master. Opisywane pojazdy służyły policjantom przeszło 10 lat, aż w 2020 roku pojawił się całkowicie nowy model już innej marki. Był to MAN TGE 3.180, którego zabudowę przygotowała firma AMZ Kutno. Specyfikacja nowego ambulansu dla polskiej drogówki była opracowywana w oparciu o wcześniejsze doświadczenia i opinie policjantów pracujących przy obsłudze zdarzeń. Dzięki temu otrzymali oni nowoczesny radiowóz, który posiada wszelkie cechy bycia mobilnym biurem na miejscu zdarzenia.

MAN TGE W SEKCJI „WYPADKOWEJ”

   
Foto: Marek Szałajski

Sekcja Obsługi Zdarzeń Drogowych WRD KSP dysponuje 13 ambulansami MAN TGE. Wszystkie te samochody przekazano do użytku 28 sierpnia ubiegłego roku. Wtedy też odbyło się specjalne i praktyczne szkolenie, mające przybliżyć policjantom wszystkie aspekty pracy tych pojazdów. Policjantom pokazano wyposażenie oraz dokładnie wyjaśniono w jaki sposób mają korzystać z technicznych udogodnień. W całym garnizonie są obecnie 23 tego typu auta. MAN TGE jest technologicznie bardziej rozwinięty od poprzedniego modelu ambulansu. Jest przede wszystkim większy i pojemniejszy. Przez to można nim przewozić dużo więcej sprzętu służącego zarówno zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, jak i prowadzenie długotrwałych czynności, w tym również w porze nocnej, dzięki wydajnemu oświetleniu zewnętrznemu. Funkcjonalność MAN-a wyróżnia szczególnie przedział biurowy, w którym znajdują się składane biurka i miejsca siedzące dla prowadzących i biorących udział w czynnościach. Wnętrze ambulansu charakteryzuje się praktyczną zabudową, w skład której wchodzą przegrody na dokumentację, alkometr i drukarkę. MAN jest wysoki, co sprawia, że realizowanie zadań w środku, nie sprawia trudności nawet wyższym policjantom. Obsługa zewnętrznego oświetlenia i znaku ostrzegawczego nie wymaga gimnastyki i wdrapywania się na dach pojazdu, bo wszelkie regulacje i ustawienia można wykonywać przy pomocy paneli sterujących znajdujących się w przedziale biurowym. Zamontowany na dachu dwumetrowy maszt oświetleniowy pozwala na skuteczne doświetlenie miejsca zdarzenia. W tylnej części ambulansu znajduje się praktyczny regał, w którym znajdują się przegrody na akcesoria służące do oznaczania miejsca zdarzenia, udzielania pomocy oraz chroniące takie miejsce przed dostępem niepożądanych osób, takie jak: słupki, znaki, agregat prądotwórczy, gaśnica, torba pomocy przedmedycznej oraz parawan. Komfort cieplny wewnątrz auta zapewnia ogrzewanie postojowe – webasto, dzięki temu nawet w najsurowszych zimowych warunkach, praca wewnątrz jest przyjemnością. O higienę można również zadbać, dzięki zbiornikowi na wodę oraz umywalce. MAN pomimo swoich gabarytów, jest zwrotny i dynamiczny. Siłę napędu zapewnia mu 2-litrowy turbodiesel o mocy 177 KM, który sprawia, że ten 3-tonowy furgon nieźle sobie radzi na drodze.


Foto: Marek Szałajski

MOCNA „4”

Policjanci sekcji „wypadkowej” już ponad rok czasu korzystają z MAN-ów i przez ten czas żaden ich jeszcze nie zawiódł. W opinii użytkowników zasłużył sobie na solidną i mocną „4”. Ktoś mógłby zadać pytanie, a dlaczego nie „5”? Odpowiedź jest prosta, bo policjanci są wyjątkowo wymagający, a do tego mają świadomość, że realizują bardzo ważne czynności na stołecznych drogach i ulicach. Jedno jest pewne, z MAN-a są bardzo zadowoleni, dlatego aby nie zapeszyć, woleli dać mu dobrą notę, bo przecież jeszcze parę lat służby go czeka. To bez wątpienia konkretny ambulans do pracy przy zdarzeniu drogowym.


Foto: Marek Szałajski