Chevrolet Tahoe SSV
12.01.2022 • Daniel Niezdropa
Te słowa wypowiedział Wiceprezes GM FLEET USA Ed Peper: „GM projektując nowy model radiowozu wziął pod uwagę potrzeby i uwagi oficerów Policji”. W połączeniu z nowoczesnymi technologiami i najnowszymi trendami, powstał najbardziej ambitny i rozwojowy pojazd dla organów ścigania. Stworzono dwie wersje, PPV tzw. pościgową oraz SSV do zadań specjalnych. W zaprzyjaźnionej z naszą redakcją - jednostce Policji w mieście Gloucester w stanie Massachusetts, flotę pojazdów wzbogacił ostatnio Tahoe SSV tzw. Supervisor, przeznaczony dla sierżantów, którzy nadzorują służbę patrolowych (tj. Officer’s). Dlaczego nowy radiowóz otrzymał przydomek najlepszego w historii? Czy to tylko dobry „PR” i umiejętna promocja marki, a może faktycznie jest taki rewelacyjny.
Foto: Archiwum prywatne Michała Cimoszko
„PODRÓŻ ZA OCEAN” - GLOUCESTER
Dzięki zagranicznym kontaktom i przyjaźniom nawiązanym za oceanem, postanowiliśmy „wirtualnie” odwiedzić miasto Gloucester w USA i przybliżyć fanom policyjnych nowinek motoryzacyjnych, kolejny radiowóz, może jeszcze nie legendę, ale auto, które ma obecnie mocną pozycję na rynku flotowym na kontynencie północnoamerykańskim, wypracowywaną sukcesywnie od połowy lat 90-tych. Mówimy o najnowszym modelu SUV-a Chevrolet Tahoe, którego zaprezentowano oficjalnie w drugiej połowie 2020 roku. Wtedy też pierwsze egzemplarze tego modelu zaczęły sukcesywnie trafiać do amerykańskich jednostek Policji.
Aby zdobyć niezbędne informacje i pozyskać niezależne opinie, postanowiliśmy zwrócić się do policyjnego departamentu w Gloucester, którego trzonem floty pojazdów są głównie SUV-y. W pomoc naszej redakcji zaangażował się Officer Michał Cimoszko, który wykonał dla nas zdjęcia najnowszego radiowozu, kolejny raz udowadniając, że bliskie mu są relacje z Polską, pomimo tego, że od ponad 20 lat mieszka w Stanach. Dzięki pomocy naszego niebieskiego brata styczniowy numer SMP mógł wzbogacić się o kolejną dawkę motoryzacyjnych nowości.
Wracając do radiowozów używanych przez policjantów w Gloucester, to w mieście, które liczy niespełna 30 tysięcy mieszkańców, ale ma dość dużą powierzchnię 107 km2, SUV-y mają najlepsze opinie. Na wschodnim wybrzeżu USA panują sroższe zimy niż w Polsce, jest duże zróżnicowanie w ukształtowaniu terenu, a przy sztormowej pogodzie woda z oceanu wdziera się głębiej w ląd. Dlatego właśnie radiowozy o wyższym zawieszeniu są tam najbardziej praktyczne. Może jest to większa bryła, są cięższe od wersji osobowych, ale za to posiadają dobre zawieszenie i mocne silniki, mające moc ponad 300 koni mechanicznych. Flotę Policji w Gloucester stanowią głównie auta marki Ford Explorer, jednak w tym roku tabor powiększył się o wyjątkowy radiowóz. Policjanci otrzymali do służby radiowóz Chevrolet Tahoe w wersji do zadań specjalnych dla różnych służb tzw. SSV, z mocnym ponad 5 litrowym silnikiem benzynowym, z napędem na cztery koła, o mocy 355 koni mechanicznych, który pozwala rozpędzić tego 2,5 tonowego SUV-a do 100 km/h w 7 sekund. Warunki do holowania też posiada imponujące, prawie 4 tony udźwigu na haku. Wersja, którą otrzymali policjanci z Gloucester, to auto z przeznaczeniem na tzw. wóz dowódczy, z którego na co dzień korzystają sierżanci, którzy pełnią służby kontrolne i nadzorują służbę patrolowców. To dynamiczne auto, która pozwala na dotarcie w każde miejsce, nie tylko w mieście, ale też poza nim, a gdyby w grę wchodził pościg, to z tymi osiągami radziłoby sobie całkiem nieźle.
Koncern General Motors, będący właścicielem marki i firmy Chevrolet zadbał o to, żeby zaspokoić potrzeby policjantów pełniących służbę na drodze i w terenie, tworząc specjalną wersję pościgową PPV i specjalną SSV. Śledząc artykuły i filmy prezentujące wyposażenie i systemy nowego policyjnego chevroleta nie sposób odnaleźć, czy też usłyszeć słowa krytyki, bądź jakąkolwiek negatywną ocenę. To auto jest dumą firmy Chevrolet i ma wszelkie udogodnienia do wspomagania pracy policjantów, czy to Gloucester, czy też w każdym innym miejscu w Stanach. Może dlatego, że to zupełnie nowa konstrukcja, a do tego umiejętnie prowadzona kampania medialna skutecznie promuje ten samochód. Słuchając opinii policjantów, w licznych filmowych testach i prezentacjach, można śmiało powiedzieć, że jest to radiowóz, który w pełni spełnia ich oczekiwania.
TROCHĘ HISTORII
Chevrolet Tahoe jest obecny w policyjnych departamentach i biurach szeryfa w USA od połowy lat 90-tych. W 1997 roku powstała pierwsza pościgowa wersja policyjnego SUV-a. Chevrolet był firmą, która postawiła sobie za cel rozwój technologii w motoryzacji, tworząc przez kolejne 24 lata kilka generacji popularnego Tahoe. Każda z nich odznaczała się solidnością i nowinkami technicznymi. Jak informuje portal Chevroleta, to właśnie dzięki opiniom samych policjantów, stopniowo dodawano coraz to nowsze funkcje i rozwijano technologie. Z inicjatywy koncernu samochodowego General Motors powołano nawet specjalną radę, w skład której weszli wyżsi rangą oficerowie Policji oraz menadżerowie, którzy w swoich instytucjach oraz firmach zbierali opinie na temat oczekiwań i potrzeb dotyczących radiowozów i specjalistycznych pojazdów. Ich uwagi oraz wskazówki miały istotny wpływ nie tylko na tworzenie parametrów kolejnych generacji, ale też na lokowane w tych samochodach wyposażenie.
Tahoe Police Pursuit Vehicle (PPV) i Special Service Vehicle (SSV) masowo do policyjnych jednostek były dostarczane w 2021 roku.
CO GO WYRÓŻNIA?
Wzmocnione zawieszenie, stalowa rama, wydajny układ chłodzenia, wiele zapożyczeń ze sportowych silników od kultowego CAMARO, a do tego mnogość systemów poprawiających bezpieczeństwo. Czyżby to był faktycznie „najlepszy radiowóz w historii”. Dla policjantów z Gloucester to też ich wizytówka, ponieważ są „COMMUNITY COMMITTED” – tj. zaangażowani dla społeczeństwa. Takie policyjne motto widnieje bowiem na karoserii policyjnego TAHOE. Przybliżymy Wam zatem, co takiego niepowtarzalnego i wyjątkowego jest w TAHOE w wersji PPV i SSV.
Foto: Archiwum prywatne Michała Cimoszko
SPECJALNIE ULEPSZONY
W obydwu wspomnianych wariantach produkcyjnych występuję benzynowy silnik V8 pojemności 5,3 litra i automatyczna 10-stopniowa skrzynia biegów. SUV nie powstydzi się mocą, która wynosi 355 koni mechanicznych, rozpędzając mocniejszą wersję Tahoe do ponad 220 km/h. W wersji PPV zastosowano specjalne osłony wahaczy pochodzące ze sportowego Chevroleta Camaro ZL1 LT4. Poprawienie wentylacji skrzyni korbowej spowodowało, że modele z 2021 roku (SSV i PPV) biją w tej kwestii na głowę swojego poprzednika. Na potrzeby realizacji zadań służbowych w różnych, trudnych warunkach, zastosowano w policyjnym Tahoe mocne układy chłodzenia, odpowiadające za olej silnikowy oraz przekładniowy. Tworząc wersję pościgową tj. PPV, Chevrolet nawiązał współpracę z firmą produkującą ogumienie Bridgestone. Owocem tej kooperacji jest specjalnie skonstruowana całoroczna opona Firestone Firehawk Pursuit, osadzona na mocnych 20 calowych stalowych kołach. Ogumienie zanim trafiło do seryjnego montażu, zostało przetestowano na torach wyścigowych. Poprzez stworzenie innowacyjnej opony, skrócono o prawie 4 metry drogę hamowania na suchej nawierzchni z prędkości 100 km/h.
Innowacje techniczne i ulepszenia dotknęły też zawieszenia. Zostało ono zgrane z jednorurowymi amortyzatorami, sprężynami oraz drążkami stabilizacyjnymi, tak aby skutecznie redukować przechyły nadwozia, podczas nagłych manewrów, czy też dynamicznego pokonywania zakrętów. W policyjnym Tahoe zastosowano niższy prześwit w porównaniu do wersji cywilnych, aby SUV pewniej trzymał się nawierzchni, poprawiając również tą modyfikacją aerodynamikę. Zmodernizowane i niezależne tylne zawieszenie oraz dłuższy rozstaw osi mają za to wpływ na prowadzenie radiowozu po wszelkich nierównościach oraz nieutwardzonych nawierzchniach.
Skoro wszystko miało być w nim wytrzymałe, to innowacje musiały też wkroczyć do układu hamulcowego, który został oparty na dużych i mocnych, przednich, sześciotłoczkowych aluminiowych zaciskach Brembo, znajdujących się na 16-calowych tarczach. W Tahoe zastosowano solidny tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem. Jak podaje producent, każdy element konstrukcyjny policyjnych wersji, został określony jako wytrzymały. Nie sposób się temu nie dziwić, w końcu ten model przygotowano na każdą ewentualność. Policyjny Tahoe to również piękna bryła i kosmiczny wygląd, zaczerpnięty rodem z cywilnej wersji Z71.
ERGONOMIA I UDOGODNIENIA
Reklamując nowe policyjne wersje, firma Chevrolet zwraca uwagę na wnętrze radiowozu, oceniając je jako wiodące w tej klasie pojazdów. Specjalnie skonstruowane na potrzeby policjantów przednie fotele, dają komfort podczas patrolowania i konwojowania, zapewniają dodatkową przestrzeń na biodra, a także na elementy policyjnego wyposażenia, broń itd. Powodują również, że korzystanie z pasów bezpieczeństwa jest wygodne i praktyczne. W nowym Tahoe zwiększono przestrzeń przewozową dla zatrzymanych i ładunkową. Tylne drzwi otwierają się szerzej niż w poprzedniej generacji, co w zdecydowany sposób ułatwia wprowadzenie osób z założonymi kajdankami.
Foto: Archiwum prywatne Michała Cimoszko
ELEKTRYKA i ELEKTRONIKA
Radiowóz jest pełen technologicznych nowinek i udogodnień, które służbę policjanta mają uczynić komfortową i bezpieczną. Czy to w czasie jazdy, czy też na postoju, ma być nie tylko biurem, ma też dać osłonę i ochronę przed nagłymi zdarzeniami. Kamera cofania i asystent parkowania tyłem oraz nawigacja zaczepu haku holowniczego, pomagają w manewrowaniu i mocowaniu przyczepy bądź lawety. Konstrukcja wewnętrznego lusterka zgranego z tylną kamerą, pozwala na szerszą perspektywę widzenia. Jest to szczególnie pomocne w przypadku pełnej zabudowy tyłu i braku możliwości obserwacji tego, co znajduje się, bądź dzieje za pojazdem. Tahoe posiada bezkluczykowy system otwierania i zamykania drzwi oraz uruchamianie zapłonu poprzez start/stop, a do tego specjalny slot na kartę identyfikującą kierowcę, aby jeszcze bardziej zabezpieczyć radiowóz przed ewentualnym użyciem przez nieuprawnione osoby. Do systemów, które mają pomóc policjantowi w skupieniu się na obserwacji i patrolowaniu, dodano między innymi: system ostrzegania przed kolizją, asystenta pasa ruchu z ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa ruchu, a także automatyczne hamowanie awaryjne, w tym przed pieszymi.
W policyjnej wersji Tahoe ulepszono, a jednocześnie uproszczono całą elektrykę, aby w zależności od potrzeb móc sprawnie demontować i podłączać potrzebne urządzenia, czy też zmieniać przeznaczenie zamontowanych przycisków. Układ elektryczny bazuje na dwóch akumulatorach, jednym podstawowym i drugim, który zapewnia swobodne działanie systemów audio i wideo, radiostacji, terminala oraz oświetlenia awaryjnego, czy też innych urządzeń, bez potrzeby uruchamiania silnika. Ciekawym rozwiązaniem jest nowy alternator o 47% mocniejszy niż ten w modelu z 2020 roku, stworzony po to, aby zapewnić stabilną i ciągłą pracę osprzętu elektrycznego.
Foto: Archiwum prywatne Michała Cimoszko
PPV i SSV
Te wersje wyróżnia przede wszystkim układ napędowy. Wersja SSV jest produkowana wyłącznie z napędem na cztery koła, natomiast w wersji pościgowej PPV jest do wyboru napęd 2WD lub 4WD. Modele z napędem na 4 koła posiadają specjalny tryb terenowy. PPV, jak już wspomnieliśmy, jest dedykowany do jazdy pościgowej, natomiast SSV jest bardziej przygotowany do użytkowania w terenie. Obydwie wersje posiadają jednak szereg ulepszeń, w tym solidne układy chłodzenia i hamowania oraz mocny układ elektryczny zdolny do obsługi całego osprzętu policyjnego. W pakiecie dostępnego wyposażenia opcjonalnego jest szereg udogodnień, które służbę w takim radiowozie czynią nie tylko bezpieczną, ale i komfortową. Bardzo ciekawym rozwiązaniem dla policjanta podejmującego interwencję jest pewna technologiczna opcja. W momencie wypięcia pasa oraz otwarcia drzwi przy prędkości poniżej 10 km/h, zwolniony zostaje hamulec i radiowóz zatrzymuje się. Pozwala to podjąć błyskawiczne działanie nie tylko w sytuacji reakcji na zachowanie przestępcze, ale też ratowania ludzkiego życia. W Tahoe, tak jak w każdym amerykańskim radiowozie, zamontowany został potężny zderzak tzw. push bumper, który służy do wymuszenia zmiany toru jazdy ściganego pojazdu. Z przodu, na wysokości lusterek, montowane są też tzw. szperacze, mocne lampy służące nie tylko do oślepiania światłem, ale przede wszystkim do dokładnego przeczesywania patrolowanego obszaru. Jak każdy policyjny radiowóz, Tahoe wyposażony jest w panel świetlny i zewnętrzne światła ostrzegawcze, umiejscowione między innymi w przedniej atrapie, zderzaku, progach i tylnej klapie. W środkowym tunelu, znajduje się centralne sterowanie specjalistycznym wyposażeniem, w tym sygnalizacją dźwiękową, a poręczny regał w bagażniku swobodnie mieści wyposażenie policyjne, w tym długą broń maszynową, jak w radiowozie sierżantów z Gloucester.
Foto: Archiwum prywatne Michała Cimoszko
Czy to faktycznie „najlepszy radiowóz w historii”. Czytając ten materiał, na myśl przychodzi odpowiedź twierdząca. Zaznaczmy, że jest to najmłodszy policyjny model od Chevroleta, a mówiąc o jego zaletach, zadajmy sobie pytanie - wymyślenia jakich to technologii, podejmą się konstruktorzy w kolejnej wersji Tahoe?