Motoryzacja

BMW R 1250 RT „Uczynić życie przejażdżką”

13.05.2022 • Daniel Niezdropa

„Make life a ride”, to jeden ze sloganów reklamowych, który niemiecka firma motoryzacyjna BMW Motorrad zamieściła w prospekcie policyjnej wersji motocykla BMW R 1250 RT-P. Możemy w niej również przeczytać o tym, że marka ta jest obecna na całym świecie i jest zakorzeniona w tradycji tworzenia nowoczesnych motocykli. To wszystko prawda, bo tak jak Harley-Davidson w Stanach, tak motocykle BMW w Europie aspirują do bycia jednymi z najlepszych jednośladów. Najnowszy, wspomniany przez nas poliftingowy model BMW R 1250 RT trafił już do stołecznej drogówki. 30 egzemplarzy lśniących „stalowych rumaków” będzie stanowiło skuteczny policyjny oręż w walce z piractwem drogowym. Oprócz standardowych służb i zabezpieczeń, z motocykli będzie też korzystać MAH (Motocyklowa Asysta Honorowa). Funkcjonariusze otrzymali dodatkowo 92 specjalistyczne kaski.


Foto: Daniel Niezdropa

POLICYJNA HISTORIA BMW

Z informacji medialnych przekazywanych przez BMW Motorrad wynika niezbicie, że już od ponad 100 lat firma ta współpracuje ze służbami publicznymi, w których sferze działań znajduje się bezpieczeństwo, ratownictwo czy też przedsięwzięcia związane z eskortą i przewozem, zarówno vip-ów, jak i ważnych przesyłek. Motocykle tego producenta, podobnie jak produkty wielu niemieckich marek, cechują się solidnością wykonania, trwałością oraz ergonomią, a także nowoczesnymi rozwiązaniami. Techniki z najwyższej półki nie brakuje w policyjnych wersjach motocykli, dla potrzeb których, w berlińskiej fabryce BMW, stworzono specjalną linię produkcyjną. Podobnie jak w przypadku amerykańskiego Harleya, jego europejski konkurent również wytwarza branżowe motocykle od podstaw. W zdecydowanej większości modele turystyczne z charakterystycznym oznaczeniem „R” wytwarzane w wersji cywilnej, posiadają swoje policyjne odpowiedniki. Motocykle BMW są dobrze znane naszym policjantom, szczególnie w Warszawie, gdzie na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia testowano w służbie kolejne generacje tej marki. Ciekawostką jest fakt, że koncern BMW od 1970 roku dostarczył do różnych służb na całym świecie 155 tysięcy motocykli.


Foto: Daniel Niezdropa

MOTOCYKLE BMW W WRD KSP

Patrząc na ostatnie dziesięciolecie i tabor stołecznej drogówki, to markę BMW wyróżniały ciekawe oraz innowacyjne rozwiązania. W 2009 roku na warszawskich ulicach pojawiły się jedne z najszybszych motocykli na świecie. Przeszło 170 konne BMW K 1200 Sport, osiągające setkę w 3 sekundy, charakteryzujące się imponującą prędkością maksymalną oscylującą w granicach 300 km/h. Jeden z takich motocykli w wersji nieoznakowanej, był nawet wyposażony w wideorejestrator. Motocykle te robiły wrażenie, szczególnie podczas zabezpieczeń oraz pilotaży delegacji państwowych i zagranicznych. Wróćmy jednak do modelu oznaczonego literą „R”. W 2016 roku do WRD KSP trafiło 8 oznakowanych motocykli BMW R 1200 RT, szybkich i zwrotnych, o pojemności 1170 cm3 i mocy 125 koni mechanicznych. Ich zakup i przekazanie miało ścisły związek z zabezpieczeniem odbywającego się wtedy „Szczytu NATO” w Warszawie. Trzy lata później dołączył do nich jeszcze jeden nieoznakowany egzemplarz. Model ten wyróżniało doskonałe prowadzenie, które opierało się na elektronicznie sterowanym zawieszeniu. Dzięki temu motocykl zachowywał stabilny tor jazdy, dając możliwość precyzyjnego kontrolowania jego manewrów.


Foto: Daniel Niezdropa

Marka BMW zaczęła królować wśród policyjnych motocykli, czego dowodem był fakt, że w 2020 roku motocyklowy tabor został kolejny raz unowocześniony poprzez zakup 16 motocykli nowego modelu BMW R 1250 RT. Nowy motocykl zyskał większą moc, która wzrosła do 136 KM, zachowując przy tym nowoczesny wygląd okraszony sprawdzonymi rozwiązaniami technicznymi. Warto tu wspomnieć, że każdy z tych modeli przetarł swój motocyklowy szlak - służąc najlepszym z najlepszych (policjantom) z Motocyklowej Asysty Honorowej, którzy jadąc na czele delegacji zagranicznych i zabezpieczając wizyty VIP-ów, byli i są wciąż wizytówką polskiej Policji. Kilka tygodni temu (kwiecień 2022 r.) policjanci WRD KSP odebrali kolejną partię motocykli marki BMW. W ramach projektu „Dostosowywania zasobów sprzętowych służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego do dynamicznego rozwoju sieci TEN-T”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020”, zakupiono kolejne motocykle BMW R 1250 RT, tym razem najnowszą wersję po liftingu, w sumie 30 sztuk. W komplecie z motocyklami stołeczna drogówka otrzymała 92 specjalistyczne kaski.


Foto: Daniel Niezdropa

Tym samym WRD KSP dostał mocny technologiczny „zastrzyk” w postaci najnowocześniejszych motocykli policyjnych, co stawia obecnie naszą stołeczną drogówkę w czołówce europejskich tego rodzaju formacji.

BMW R 1250 RT

Wersja policyjna powstała w oparciu o wersję cywilną, która z racji bycia wygodnym motocyklem szosowo-turystycznym, miała zapewniać prowadzącemu jednoślad maksimum komfortu i sprawiać, aby pokonanie setek kilometrów dawało samą przyjemność z jazdy. Komfort i prowadzenie oraz mnogość systemów wspomagania i bezpieczeństwa motocyklisty, powoduje, że pojazd ten jest idealnym współtowarzyszem policyjnych służb. Stabilny, doskonale wyważony, zapewniający jazdę w pozycji jak najbardziej optymalnej, aby nie obciążać kręgosłupa, to niewątpliwe walory tego jednośladu. Możliwości techniczne motocykla pozwalają poruszać się niemal z prędkością pieszego, co jest bardzo istotne podczas realizacji różnego rodzaju zabezpieczeń. Slogan, którego użyliśmy w tytule, pasuje tu doskonale. W policyjnym fachu moglibyśmy powiedzieć nie „uczynić życie przejażdżką”, a „SŁUŻBĘ”, bo jednak godziny pracy spędzone podczas jazdy motocyklem, mają nie kończyć się zmęczeniem. Motocykl to narzędzie wspomagające pracę Policji, a w drogówce to też przenośne biuro, gdzie trzeba wypełnić dokumentację, zabezpieczyć dokumenty, czy też inne przedmioty związane z realizowanymi czynnościami. Przybliżymy Wam zatem najważniejsze elementy wyposażenia, które sprawiają, że opisywane przez nas BMW to konkretne wsparcie podczas pełnionej służby.

Silnik, już o nim wspomnieliśmy, charakteryzuje się dobrą dynamiką i osiągami, ma moc 136 KM i daje przyspieszenie do setki w 3 sekundy, rozpędzając motocykl do prędkość maksymalnej 225 km/h. Jest to ekonomiczna jednostka napędowa i według danych producenta średnio spala 4,75 litra benzyny. Zatankowany motocykl waży 279 kilogramów, natomiast z wyposażeniem specjalnym jego waga może wynieść nawet ponad 300 kg. Nowym rozwiązaniem, zresztą już pewnym standardem w świecie motoryzacji, jest zastąpienie analogowych bądź cyfrowych zegarów, przejrzystym ekranem TFT o przekątnej 10,25 cala, który łączy w sobie komputer pokładowy i zestaw wskaźników oraz technologie Bluetooth. Ergonomia ułożenia przełączników jest na wysokim poziomie, wszystko jest pod ręką. Podgrzewane manetki i kanapa dadzą komfort cieplny nawet w chłodniejsze dni, a podświetlone elementy sterujące doceni się, kiedy jest ciemno.

Motocykl z racji bycia policyjnym, posiada wszelkie atrybuty takiego pojazdu. Ma świetlne sygnały uprzywilejowania w technologii LED, a zamontowane megafony spełniają kilka zadań, służąc jako głośniki do podawania sygnałów syren policyjnych oraz komend głosowych. Ciekawym rozwiązaniem w wersji liftingowej jest umiejscowienie w maszcie dodatkowego oświetlenia ledowego, które może być użyte do podświetlenia motocykla i tym samym komfortowego wypełnienia dokumentacji służbowej. Przed uszkodzeniem motocykla w wyniku przewrócenia, a także doznania urazów nóg, chronią gmole, które osłaniają również kufry. Policjanci z MAH-u szczególnie docenią jeden walor tzw. bieg konduktowy (półbieg), którym jest specjalne przełożenie biegu pierwszego, dające możliwość jazdy ze zwolnioną prędkością, co doskonale sprawdzi się podczas asysty VIP.


Foto: Daniel Niezdropa

Motocykl jest oczywiście, podobnie jak poprzednie modele - jednoosobowy, z uwagi na zamontowany z tyłu kufer, opatrzony miękkim oparciem. Pamiętajmy, że w polskiej Policji na motocyklach oznakowanych pełni służbę tylko jeden funkcjonariusz.Wszystkie kufry są wykonane z wodoodpornego tworzywa i posiadają uszczelnienia zapobiegające przedostaniu się wody i wilgoci do środka. Do praktycznych rozwiązań możemy zaliczyć jeszcze elektrycznie regulowaną przednią owiewkę z szybą, którą każdy motocyklista może dopasować sobie indywidualnie. To rozwiązanie, które było już obecne w poprzednich modelach BMW. Motocykl posiada też wbudowany prostownik i gniazda umożliwiające podłączenie go pod instalację 230V, co jest bardzo praktyczne, z uwagi na fakt, że motocykle w sezonie są ciągle w służbie, a to rozwiązanie pozwala na systematyczne doładowywanie akumulatora i uniknięcia sytuacji nieprzewidzianego unieruchomienia jednośladu.

Bardzo ważnym elementem wyposażenia w standardzie jest tzw. dynamiczny tempomat tzw. DCC, który automatycznie utrzymuje i dostosowuje ustawioną uprzednio prędkość. Powoduje, że prędkość jest stała, nawet w sytuacji zjazdu ze wzniesienia. Kiedy hamowanie silnikiem okaże się niewystarczające, wtedy w pełni automatycznie załączy się hamulec, aby utrzymać prędkość na stałym poziomie. O dobrą widoczność i oświetlenie drogi w policyjnym BMW zadbają natomiast nowoczesne reflektory ledowe. W systemach bezpieczeństwa motocykla nie mogło zabraknąć również zintegrowanego systemu wspomagania hamowania ABS i DTC - tj. Dynamicznej Kontroli Trakcji. W wyposażeniu standardowym motocykl posiada 3 tryby jazdy zapewniające między innymi jazdę ekonomiczną (ECO) oraz optymalne działanie systemów bezpieczeństwa nawet podczas trudnych warunków pogodowych (deszcz).

Motocykl, jak sami widzicie, prezentuje się znakomicie, to prawdziwy policyjny, nasz rodzimy „król szos”. W Ameryce mają Harleya, a w Warszawie BMW R 1250 RT i chyba wszyscy się tu zgodzą, a szczególnie użytkownicy BMW, że to solidna i mocna maszyna.


Foto: Daniel Niezdropa