Motoryzacja

Skoda Scala w warszawskiej drogówce

18.01.2024 • Mariusz Mrozek

7 egzemplarzy Skody Scala trafiło właśnie do policjantów Wydziału Ruchu Drogowego KSP. Wszystkie dostały oklejenie w najnowszej kolorystyce, co ma zwiększyć ich widoczność i co za tym idzie działać jeszcze bardziej prewencyjnie oraz zapewniać większy poziom bezpieczeństwa funkcjonariuszom pracującym często w pobliżu auta. Skoda to marka świetnie znana w stołecznej drogówce, chociaż dotychczas użytkowana w swoim największym rozmiarze, czyli Superb. Jak sprawdzą się mniejsze pojazdy? O tym przekonamy się za pewien czas, gdy auta przejdą swój chrzest bojowy w służbie na ulicach Warszawy. Na razie przybliżymy wam charakterystykę tych samochodów, ich parametry i osiągi.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

Skoda Scala to pięciodrzwiowy kompakt, który na motoryzacyjnym rynku został zaprezentowany po raz pierwszy w grudniu 2018 roku w Tel-Awiwie. Model jest więc już dobrze znany na drogach wielu krajów. Na rynku zastąpił Skodę Rapid. Kształty nadwozia z ostro zarysowanymi reflektorami nadają autu dynamiczny wygląd, co dobrze współgra z jego osiągami. Przednie i tyle lampy wykonano w całości w technologii LED. Sylwetka auta nie stanowi designerskiej awangardy, ale trzeba przyznać, że jest uniwersalna i trudno tutaj do czegoś się przyczepić. To samochód, który dobrze wyglądał kilka lat temu i nadal nie musi się niczego w tym zakresie wstydzić.

Standardowe wyposażenie wersji, jaka trafiła do naszych policjantów, obejmuje systemy: ABS, ESP, MSR, ASR, EDS, HBA, TPM oraz XDS+, a także między innymi hamulec multikolizyjny, komplet poduszek powietrznych, system HHC – wspomaganie ruszania pod wzniesienia, Lane Assist – asystenta pasa ruchu, Front Assist – kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, Start&Stop, czujnik zmierzchu, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, zamek centralny, klimatyzację automatyczną, elektryczne sterowanie szyb przednich i tylnych, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka oraz 4-głośnikowy system audio z radiem, USB i Bluetooth.

Tak wyposażony radiowóz pozwala na komfortowe pełnienie służby bez względu na warunki atmosferyczne panujące na zewnątrz pojazdu. Klimatyzacja daje wytchnienie w upalne dni, a wydajny system ogrzewania –ciepło w chłodniejszym czasie.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

Wnętrze auta zostało funkcjonalnie rozplanowane i jest całkiem przestronne. Ilość miejsca z przodu nie budzi zastrzeżeń i powinna zapewnić odpowiedni komfort dla pełniących służbę funkcjonariuszy. Z tyłu – z uwagi na szerokość nadwozia – tak wygodnie już nie jest. Da się tutaj posadzić dwie osoby, o trzech należy raczej zapomnieć. Biorąc jednak pod uwagę charakter służby policjantów drogówki, kwestia obszerności tylnej kanapy jest mało istotna. Użyte wewnątrz materiały wykończeniowe są dobrej jakości, przyjemnie w dotyku. Deska rozdzielcza jest łatwa w utrzymaniu czystości.

Duży bagażnik pozwoli na bezproblemowe przewożenie całego wyposażenia, jakie przydaje się podczas służby na drogach. Ma on 467 litrów objętości, a po złożeniu oparć tylnej kanapy wzrasta ona do 1410 litrów.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

W Scalach, które weszły do służby w WRD KSP, zastosowano 1,5-litrowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm przy 1500-3500 obrotów na minutę. Biorąc pod uwagę proporcje mocy silnika do masy auta (1,2 tony), zapewnia to całkiem przyzwoite osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 8,3 sekundy, a prędkość maksymalna 219 km/h. Zaglądając pod samochód znajdziemy rozwiązania typowe dla Skody i innych aut koncernu VW – z przodu zawieszenie MacPhersona, z tyłu belkę skrętną.

Mamy nadzieję, że nowe auta sprawdzą się w służbie i będą dobrze ocenione także przez ich użytkowników.

SKODA SCALA DANE TECHNICZNE

•Typ nadwozia: hatchback
•Masa własna (kg): 1200
•Poj. bagażnika (l): 467/1410
•Poj. zbiornika paliwa (l): 50
•Długość/szerokość/wysokość (mm): 4362/1793/1471
•Rozstaw kół: przód/tył (mm): 1531/1516
•Rozstaw osi (mm): 2649
•Rodzaj paliwa: benzyna
•Pojemność (ccm): 1498
•Napędzana oś: przednia
•Moc (KM): 150
•Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.: 250/1500-3500
•Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 8,3
•Prędkość maksymalna (km/h): 219