Motoryzacja

„Powiew świeżości” na warszawskim Śródmieściu, czyli elektryczne Zefiry dzielnicowych

27.10.2025 • Tomasz Oleszczuk, Daniel Niezdropa

Na wiosnę tego roku do dzielnicowych z warszawskiego śródmieścia trafiły dwa pojazdy elektryczne Zefir – specjalnie przystosowane do poruszania się w mieście, wyposażone w policyjne sygnały i oznakowanie. Na co dzień poruszają się po warszawskiej Starówce oraz terenach zielonych, bulwarach wiślanych oraz w parkach. Dzięki silnikowi o mocy prawie 6 kW dobrze sprawdzają się w wykonywaniu nawet najbardziej intensywnych zadań, oferując zasięg do 80 km na jednym ładowaniu i maksymalną prędkość do 60 km/h. Pojazd wyposażony jest w dwumiejscową kabinę, obszerną skrzynię transportową zintegrowaną z podnośnikiem hydraulicznym, solidne opony szosowe oraz wszystkie niezbędne elementy do bezpiecznej jazdy po drogach publicznych.


Zdjęcie: Marek Szałajski

ELEKTRYKI NA ŚRÓDMIEŚCIU – OD MELEXA DO ZEFIRA

Zanim przypomnimy historię policyjnych elektryków w Warszawie,  podkreślimy, że dwa ostatnie egzemplarze (mówimy o lekkich pojazdach) są przede wszystkim  nie tylko „powiewem świeżości”, ale również nowoczesności. To zdecydowanie nowa generacja pojazdów oparta na najnowszych rozwiązaniach i technologiach.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

Nowy policyjny Zefir – z uwagi na jego specyfikację i wyposażenie – służy dzielnicowym od wiosny do jesieni, zapewniając komfortowe warunki służby podczas przemieszczania się rejonie warszawskiej Starówki. Zresztą takie jest jego założenie, aby sprawnie poruszać się nim w miejscach, w których jest  duże natężenie ruchu pieszych, szczególnie turystów i efektywnie realizować policyjny obchód. To bardzo praktyczne narzędzie w rękach dzielnicowych, a do tego proekologiczne, pokazujące, że również w tym kierunku rozwija się tabor policyjnych pojazdów.


Zdjęcie: Archiwum SMP

Wróćmy jednak do historii, bo podobnie jak teraz Zefir przykuwa uwagę przechodniów, tak przed 15 laty na warszawskiej Starówce spore zainteresowanie wzbudzał Melex, który był wykorzystywany jako pojazd patrolowy.


Zdjęcie: Archiwum SMP

Praktyka pokazała, że tego rodzaju lekkie pojazdy elektryczne są potrzebne, stąd też powrót do kolejnej generacji małych elektryków, określanych jako UTV i zakup dwóch Zefirów dla śródmiejskich dzielnicowych.

UROCZYSTE PRZEKAZANIE POJAZDÓW

Zefiry zakupiono dzięki dofinansowaniu stołecznego ratusza i przekazano policjantom podczas uroczystości, która miała miejsce w Komendzie Stołecznej Policji w dniu 27 stycznia tego roku. Pojazdy miały wypełnić niszę potrzeb związanych z patrolowaniem i służbą obchodową w rejonie śródmiejskich parków i skwerów, gdzie takie pojazdy elektryczne, a co za tym idzie proekologiczne, doskonale by się sprawdziły.


Zdjęcie: Marek Szałajski

Dodajmy jeszcze, że środki finansowe, jakie pozyskano na ich zakup, były efektem porozumień, na które złożyły się między innymi wspólne działania Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa i Komendy Stołecznej Policji podejmowane na rzecz utrzymania ładu i porządku publicznego.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

Pierwsze służby z wykorzystaniem elektrycznych Zefirów rozpoczęły się wczesną wiosną tego roku.

WYPOSAŻENIE

Zacznijmy od tego, że Zefiry dołączyły do grupy użytkowych pojazdów UTV, którą w policyjnym taborze otwierał Kawasaki Mule Pro-Mx z Komisariatu Rzecznego Policji. Tamten pojazd w odróżnieniu od Zefirów posiada jednak silnik spalinowy. Za to Zefiry powiększyły gamę posiadanych już przez KSP pojazdów elektrycznych i proekologicznych, szczególnie segment tych najmniejszych i użytkowych.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

Przedstawmy teraz kilka istotnych informacji oraz cech, które sprawiają, że tego rodzaju pojazd jest zarówno praktyczny, jak i przyjazny środowisku. Praktyczny, bo w rękach policjantów może posłużyć do poruszania się w tych miejscach, gdzie jego małe gabaryty pozwalają na bezpieczne przemieszczanie się po wąskich ulicach Starówki czy też parkowych alejkach, przyjazny, bo wyposażony w silnik, który nie emituje spalin, a przy tym zapewnia dobrą dynamikę, płynność i komfort jazdy, między innymi dzięki natychmiastowemu momentowi obrotowemu.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

Na wyposażeniu Zefira znajdują się: elektroniczna deska rozdzielcza, gniazdo 12V, fotele kubełkowe z regulacją, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa, pełna kabina z wycieraczką i spryskiwaczem, dach plastikowy, przednia szyba szklana, wspomaganie kierownicy, dodatkowa ochrona skrzyni ładunkowej, radio z głośnikami.

Na szczególną uwagę zasługuje zewnętrzy wygląd Zefira, który przykuwa wzrok każdego przechodnia. Szczególnie interesują się nim najmłodsi, którzy często zaglądają do środka i robią sobie przy nim zdjęcia, a także starsi, których interesują osiągi i możliwości Zefira. To nowoczesna i ciekawa konstrukcja, co zresztą doskonale widać na załączonych do artykułu zdjęciach.

DZIELNICOWI O ZEFIRACH

O tym, jak Zefir sprawuje się w pracy, opowiedział nam młodszy aspirant Sebastian Rylski, dzielnicowy z warszawskiego Śródmieścia, który korzysta z tego pojazdu w wykonywaniu codziennych zadań w ramach obchodu rejonu służbowego.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

Do jakich zadań jest wykorzystywany Zefir?

Na co dzień służy jako środek transportu w służbie dzielnicowego, do przemieszczania się po terenie Starego Miasta, w miejscach, gdzie poruszanie się większym radiowozem z różnych względów byłoby utrudnione. Ogromnym atutem tego pojazdu jest jego manewrowość i wielkość, ponieważ można nim poruszać się po wąskich uliczkach, jak też po parkowych alejkach.

To bardzo pozytywna opinia i cieszy fakt, że docenione są jego walory. Czy napęd elektryczny i  ładowanie to praktyczne rozwiązanie użytkowe? Jak często trzeba ładować baterię?

Zdecydowanie ten pojazd Jest bardzo przyjemny w użytkowaniu, a 70 kilometrów zasięgu sprawia, że jedno ładowanie dostarcza energii na kilka służb. Przeważnie na jednej zmianie pokonuję trasę od 10 do 15 kilometrów, co daje cztery do pięciu służb na pojedynczym ładowaniu. To bardzo przyzwoity wynik.


Zdjęcie: Tomasz Oleszczuk

W jakich miejscach na Śródmieściu Zefir pojawia się najczęściej?

Jako że służbę dzielnicowego pełnimy pojedynczo, to Zefir pełni głównie rolę transportową właśnie w obrębie Starego Miasta i okolicznych parków. Wjedzie praktycznie wszędzie. W tej kwestii to idealne rozwiązanie do jazdy po wąskich, niekiedy pełnych turystów uliczkach.

Czy mieszkańcy i turyści oglądają się za Zefirem?

Jazda Zefirem wzbudza spore zainteresowanie turystów i mieszkańców, a także dzieci, które często fotografują się na jego tle.

Jak radzi sobie w parkach i skwerach? Czasem przecież trzeba też pokonać jakąś nierówność terenową, prawda?

Posiada dobre zdolności terenowe i nieźle sprawuje się w czasie jazdy po nieutwardzonych drogach i parkowych alejkach. Jego małe gabaryty pozwalają na przejechanie przez wąskie i ciasne miejsca. To naprawdę bardzo praktyczny pojazd.

Dziękuję za rozmowę.


Zdjęcie: Marek Szałajski

DANE TECHNICZNE

Ilość pasażerów: 2
Silnik: elektryczny o mocy 5,7 kW
Akumulatory: 9 bezobsługowych akumulatorów głębokiego rozładowania typu AGM, 8 V/190Ah
Napęd: 2WD (na przednią oś)
Czas pełnego naładowania: +/-  8 godzin
Wymiary: 2950 mm (długość) x 1430 mm (szerokość) x 1780 mm (wysokość)
Prześwit: 30,5 cm
Rozstaw osi: 1910 cm
Masa: 732 kg
Maksymalna prędkość: 60 km/h
Zasięg: 80 km
Rozmiar skrzyni ładunkowej: 810 mm (długość) x 1185 mm (szerokość) x 320 mm (wysokość)
Ładowność: 340 kg
Koła: Opony 175/65 R14, felgi aluminiowe
Promień skrętu: 3,5m
Zawieszenie: Dwuwahaczowe, sprężyna śrubowa z amortyzatorem hydraulicznym
Hamulce: Tarczowe z tłokowymi zaciskami na wszystkich 4 kołach