Motoryzacja

Skutery Piaggio

10.08.2020 • Macin Żórawski

Miałem opisać dla Was, Drodzy Czytelnicy, motocykl ze stajni WRD i niespodziewanie dowiaduję się, że w mojej macierzystej jednostce mają się pojawić trójkołowe skutery dla dzielnicowych: Piaggio MP3 500 i MP3 300.

Prawo jazdy kategorii A mam już od dłuższego czasu i na co dzień poruszam się motocyklem, dlatego udało mi się namówić kolegów, aby pozwolili mi wziąć udział w przekazaniu skuterów do Komendy Rejonowej Policji Warszawa I.

Dzięki podpisanej umowie z Liberty Motors w Piasecznie dwa skutery o pojemnościach 500 cm3 i 300 cm3 trafiły na testy do śródmiejskiej komendy. Docelowo będą wspierały pracę dzielnicowych. Ogromnym udogodnieniem jest to, że w myśl nowych przepisów można kierować takimi skuterami, posiadając prawo jazdy kategorii B.

Zdjęcie wykonano na Rynku Nowego Miasta w Warszawie. Na pierwszym planie widać oznakowane skutery Piaggio MP3 500 i MP3 300, z tyłu za nimi widać kościół św. Kazimierza.

Szybki instruktaż przed pierwszą jazdą

W salonie dowiedziałem się, że skutery wyposażone są w elektrohydrauliczny układ blokowania zawieszenia, który można opcjonalnie włączyć, dojeżdżając np. do skrzyżowania -  można zapomnieć o podpieraniu się nogami. Na początku należy się do tego przyzwyczaić, jednak po kilku minutach nowa technologia wypiera nawyki motocyklowe (już nie trzeba moczyć butów w kałużach). Oczywiście można zostać przy starych przyzwyczajeniach, wybór należy do kierowcy.

Jak na pojazd policyjny przystało skuter został wyposażony również w sygnały świetlne i dźwiękowe. Pod kanapą znajduje się pojemny bagażnik, w którym zmieści się kask typu Jet oraz dokumentacja potrzebna w pracy dzielnicowego. Nad elektronicznym wyświetlaczem (szkoda, że nie kolorowym) mamy do dyspozycji schowek na telefon i gniazdo USB umożliwiające ładowanie telefonu.

Piaggio MP3 wyposażony jest w zintegrowany pedał hamulca, którego działanie jest identyczne, jak w samochodach. Współpracuje on z systemem ABS. Dla kogoś, kto wcześniej jeździł tylko samochodem to przydatna opcja.

Czas na przejażdżkę

Pierwszy start był dla mnie dość makabryczny, ale już po chwili wszystko wróciło do normy. Na początku moje manewry przypominały znane wszystkim figury geometryczne: prostokątne i kwadratowe. Z upływem kolejnych minut zacząłem pojmować możliwości i funkcjonalność skutera z trzema kołami. Po nogach nie wieje, a po uruchomieniu żyroskopu pojazd stabilnie stoi i nie trzeba opuszczać stóp na asfalt, poza tym jest stabilny podczas wykonywania zakrętów, jednymi słowy, pełen komfort.

Użycie żyroskopu jest bardzo przydatne także podczas patrolowania rejonu, bowiem pozwala po zatrzymaniu pojazdu natychmiast zsiąść z niego i przystąpić do czynności służbowych (trzeba jednak pamiętać o zaciągnięciu hamulca ręcznego). Jeśli idziemy do mieszkańców z dłuższą wizytą, należy pamiętać, żeby skuter pozostawić na stopce centralnej z zablokowaną kolumną kierownicy.

Zdjęcie wykonano na Rynku Nowego Miasta w Warszawie, przedstawia skuter Piaggio MP3 300.Zdjęcie wykonano na Rynku Nowego Miasta w Warszawie, przedstawia skuter Piaggio MP3 500.

Manewry po wąskich uliczkach Śródmieścia nie nastręczają trudności Piaggio MP3. Jest zwinny, zwrotny i daje poczucie stabilności (sądzę, że koleżanki i koledzy dzielnicowi będą zadowoleni). Brama ze słupkiem pośrodku nie będzie stanowić przeszkody, aby wjechać na podwórko posesji, gdzie mamy do realizacji zadania służbowe.

Moc 26,6 KM jaką dysponuje MP3 300 i 44 KM w MP3 500  świetnie sprawdzają się podczas jazdy po centrum miasta. System ABS i ASR sprawia, że jazda skuterem jest płynna i bezpieczna. Przy małych gabarytach obu skuterów poruszanie się po mieście będzie nie lada przyjemnością i sporym udogodnieniem w codziennej pracy dzielnicowego.

Podczas naszych testów skutery wzbudzały duże zainteresowanie wśród mieszkańców dzielnicy. Wiele osób pytało o wrażenia z jazdy. Byli nawet tacy, co twierdzili, że obecnie fajnie jest być policjantem. Jak widać nowe technologie wykorzystywane w służbie mogą być również bodźcem do nawiązywania relacji ze społeczeństwem, a przez to do wzmacniania pozytywnego wizerunku Policji.