Poradniki

Wiosna tuż, tuż ... wytrzyj z roweru kurz!

09.03.2021 • Monika Nawrat

Wiosna to czas, w którym większość z nas rozpoczyna swój sezon rowerowy. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym amatorem kolarstwa, czy nie, to Twój jednoślad musi być odpowiednio przygotowany. Zadaliśmy kilka pytań policjantowi Pawłowi Barankowi, któremu pasja do roweru wypełnia większość czasu wolnego od służby. Mamy nadzieję, że skorzystasz z porad, które pomogą zapobiec niespodziankom związanym z przygotowaniem sprzętu rowerowego.

Marzec to miesiąc, w którym większość rowerzystów rozpoczyna swoje kolarskie wycieczki. Zanim zdecydujemy się wyjechać na trasy rowerowe, pamiętajmy na co powinniśmy zwrócić uwagę?
Bez wątpienia rower przed sezonem warto przygotować w taki sposób, żeby nasza pierwsza wiosenna wycieczka była przyjemna i bezpieczna. Jeśli planujemy przegląd roweru w serwisie, zdecydowanie polecam udać się do niego dwa, a nawet trzy tygodnie wcześniej. Przy obecnym trendzie na indywidualne środki transportu, może okazać się, że terminy napraw są wydłużone. Jeśli podstawowe czynności serwisowe wykonujemy sami, to w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić działanie hamulców, przerzutek, dokręcić połączenia śrubowe,sprawdzić ciśnienie w oponach i działanie obowiązkowego wyposażenia roweru.

Jak przygotować łańcuch?
Jeśli smarowania wymaga łańcuch, co charakteryzuje się jego głośną pracą, to należy usunąć stary smar za pomocą np. zmywacza typu disc cleaner i kawałka szmatki, a następnie nanieść nowy olej. Tego typu oleje dostępne są w większości sklepów rowerowych. Jeśli jednak nie zdążyliśmy z jego zakupem, a planowane wznowienie aktywności fizycznej zbliża się wielkimi krokami, to zalecam warunkowo nanieść na łańcuch kilkanaście kropli oleju silnikowego (samochodowego)- to z pewnością poprawi jego pracę.

Czy inne części roweru również musimy smarować?
Zdecydowanie tak. Rower składa się z dziesiątek części typowo eksploatacyjnych, takich jak: łańcuch, zębatki, przerzutki, łożyska kół, sterów i korb. Niestety konserwacja wiąże się posiadaniem wiedzy typowo technicznej oraz odpowiednich narzędzi. Osobom bez doświadczenia polecam zadbać o smarowanie łańcucha, natomiast pozostałe czynności serwisowe warto oddać w ręce bardziej doświadczonego kolegi lub specjalisty.

Co z powietrzem i ciśnieniem w oponach? Zalecasz korzystanie ze stacji benzynowych?
Ciśnienie w oponach (dętkach) jest kwestią dość indywidualną. Parametryzależą od typu roweru i wagi użytkownika. Warto zwrócić uwagę, że stacje benzynowe są wyposażone w kompresor samochodowy i tylko niektóre typy dętek posiadają zgodny wentyl. Pozostałe natomiast wymagają użycia tzw. adaptera. Uważam, że mając w domu kilka rowerów warto wyposażyć się w pompkę i na własną rękę zadbać o odpowiednie ciśnienie w oponach. Przykładowo dla roweru górskiego ciśnienie będzie wynosiło około 2.0 – 3.5 bar.

Funkcjonalność przerzutek niejednokrotnie doprowadza nas do „szału”. W trakcie jazdy słyszymy dziwne dźwięki i tarcia, jak tego uniknąć?
Jeśli przerzutka nie jest uszkodzona, to naprawa polega na regulacji linki. Do jej ustawienia potrzebny będzie śrubokręt krzyżakowy oraz klucz imbusowy (4 - 5 mm). Niestety regulacja wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. W tej kwestii polecam oddać rower w ręce fachowca. W przypadku, gdybyśmy chcieli dokonać naprawy samodzielnie, to warto na początek sięgnąć po literaturę dotyczącą sztuki serwisowania roweru, która przybliży działanie poszczególnych części naszego jednośladu.

Jeśli zauważę rdzę na elementach roweru np. kierownicy, masz pomysł jak ją wyeliminować?
Powierzchowny nalot rdzy usuniemy za pomocą kawałka szmatki oraz podstawowej pasty polerskiej kupionej w sklepie motoryzacyjnym. Jeśli zabieg polerowania oczyścił kierownicę bądź inny chromowany element, to możemy cieszyć się ładnym wyglądem tych komponentów. Jednak gdy nasz rower ma już kilkanaście lat, to warto zastanowić się nad gruntowym serwisem i wymianą omawianych wyżej elementów.

Po długiej zimowej przerwie, o co jeszcze musimy zadbać?Jadąc np. do pracy czy na zakupy?
Bardzo ważną częścią roweru są hamulce. Zwłaszcza rowery użytkowane w zimie wymagają częstej kontroli klocków hamulcowych i linek. Sprawność tych elementów jest niezbędna. Ze względu na nasze bezpieczeństwo powinniśmy regularnie sprawdzać ich stan.

Wiosną czy latem - gdzie najlepiej przechowywać swój rower? Czy wysoka temperatura powyżej 30ºC ma wpływ na nasz sprzęt?
Średniej klasy rower nie wymaga specjalnej ochrony przed słońcem podczas codziennej eksploatacji. Inaczej obchodzimy się z rowerem typowo szosowym, gdzie ciśnienie w dętkach sięga nawet do 10 bar. W tym wypadku nie powinniśmy pozostawiać roweru na długotrwałą ekspozycję słońca. Według mnie warto przechowywać rower w miejscu zacienionym z uwagi, że gumowe elementy z biegiem czasu szybciej twardnieją i tracą swoje właściwości.

Często zastanawiamy się jaką odzież spakować do plecaka. Czy musimy zadbać o dodatkową garderobę?
Z pewnością odpowiednio dobrana do pory roku bielizna termoaktywna poprawi komfort pokonywanych kilometrów. Przy zakupie nowej bluzy czy kurtki warto zwrócić uwagę na posiadane elementy odblaskowe, które z pewnością poprawią naszą widoczność. Do plecaka, zwłaszcza na wiosenne i jesienne wycieczki polecam spakować ciepłą bluzę i pelerynkę przeciwdeszczową. Zalecam również mieć ze sobą dętkę i mini pompkę, które mogą okazać się niezbędnikiem podczas dłuższych wycieczek.

Dziękujemy Paweł i życzymy wielu nakręconych kilometrów !