Poradniki

Przygotowanie do sezonu wodnego cz.2

17.06.2021 • Kinga Czerwińska

Przed nami kolejny sezon wodnych szaleństw - od amatorów spokojnego wędkowania do mrożących krew w żyłach prędkości i ewolucji na wodnych skuterach. Liczymy, że tego lata, będziemy mogli zmagać się jedynie z falą wodną, a nie tą epidemiczną. Potrzeba kontaktu z naturą i ruchu na świeżym powietrzu jest duża, ale nie możemy zapomnieć o wymaganiach prawnych, zaleceniach bezpieczeństwa i zdrowym rozsądku. Dlatego też policjanci z komisariatu rzecznego pokażą o czym należy pamiętać nad wodą w sezonie 2021.


Foto: Kinga Czerwińska

 

MOTOROWODNIACY

W ostatnich latach doszło do wielu zmian dotyczących wymagań stawianych motorowodniakom. Obecnie możemy uzyskać 6 patentów wtajemniczających nas w arkana świata prędkości i skrajnych dawek adrenaliny. Pływanie motorówką bez patentu zgodne z prawem obowiązującym w Polsce możliwe jest jedynie w przypadku prowadzenia jednostki o dowolnej długości kadłuba i wyposażonej w silnik o mocy nieprzekraczający 10 kW (około 13,6 KM) oraz łodzią motorową o długości max. do 13 m i mocy silnika nie większej niż 75 kW, która dodatkowo nie osiąga prędkości większej niż 15 km/h. Chcąc pływać na jednostkach szybszych, a takimi są m.in. skutery wodne, należy zdobyć patent motorowodny. Szkolenie na pierwszy stopień sternika motorowodnego to zaledwie dwa dni szkolenia zakończonego egzaminem. Warto podjąć ten wysiłek, aby przy pierwszym spotkaniu z patrolem policji wodnej nie otrzymać mandatu. Szkolenie to jedynie poznanie podstaw prawnych i podstawowych umiejętności. Niestety nie jest to równoznaczne z doświadczeniem, które nabywa się z każdą kolejną przepłyniętą motogodziną.

1. Sternik Motorowodny:

  • skończone 14 lat,
  • zdać egzamin teoretyczny (pisemny) oraz praktyczny.

Uprawnienia:

  • prowadzenie łodzi motorowych po wodach śródlądowych,
  • prowadzenie łodzi motorowych o długości kadłuba do 12 m po wodach morskich w strefie do 2Mm od brzegu, w porze dziennej.

Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mogą spływać na jachtach motorowodnych o ograniczonej mocy silnika do 60 kW.

2. Motorowodny Sternik Morski:

  • skończone 18 lat,
  • staż na rejsach pełnomorskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi,
  • zdanie egzaminu teoretycznego oraz praktycznego.

Uprawnienia:

  • prowadzenie łodzi motorowych po wodach śródlądowych,
  • prowadzenie jachtów motorowych po wodach morskich o długości kadłuba do 18 m.


3. Kapitan Motorowodny:

  • posiadanie patentu Motorowodnego Sternika Morskiego,
  • odbycie co najmniej sześciu rejsów pełnomorskich, w czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym: co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia statku o długości kadłuba co najmniej 7,5 m,
  • odbycie co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na statku o długości całkowitej powyżej 20 m, jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej 2 portów pływowych.

Uprawnienia: prowadzenie jachtów motorowych bez ograniczeń.

4. Mechanik Motorowodny:

  • posiadanie stopnia sternika motorowodnego,
  • zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności, zaliczenie stażu co najmniej 400 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co najmniej 147,2 kW, w tym co najmniej 100 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy większej niż 441 kW.

Uprawnienia:

  • pełnienie funkcji kierownika maszyn na jachtach motorowych.

5. Licencja na holowanie narciarza lub innych obiektów pływających:

  • skończone 18 lat,
  • posiadanie patentu sternika motorowodnego,
  • zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego.

Uprawnienia:

  • uprawnienie do holowania narciarza wodnego za jachtem motorowodnym,
  • uprawnienia do holowania obiektów pływających (turystycznych lub sportowych) za jachtem motorowodnym.

6. Licencja na holowanie statków powietrznych:

  • skończone 18 lat,
  • posiadanie patentu sternika motorowodnego,
  • zdanie egzaminu teoretycznego i praktycznego.

Uprawnienia: holowanie statków powietrznych za jachtami motorowodnymi.

REJESTRACJA ŁODZI

Posiadanie patentu to jeszcze nie koniec wymagań stawianych nam przez ustawodawcę. Podczas kontroli policyjnej zostaniemy poproszeni o dokumenty jednostki, na której się poruszamy oraz sprawdzone zostanie niezbędne wyposażenie. Od dnia 1 sierpnia 2020 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Obowiązek rejestracji dotyczy teraz wszystkich jachtów i innych jednostek pływających o długości co najmniej 7,5 m lub o mocy silnika co najmniej 15 kW. Mniejsze jednostki można rejestrować na wniosek właściciela.

Rejestrować należy:

  • jachty oraz jednostki pływające używane do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
  • jednostki pływające używane do połowów rybackich,
  • jednostki pływające uprawiające żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o ile nie posiada innej niż polska przynależności.


Nie podlegają obowiązkowej rejestracji:

  • jednostki pływające przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadające klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowe łodzie wiosłowe,
  • jednostki pływające napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni, deski surfingowe, deski z żaglem lub inne podobne jednostki pływające.


Jednostki pływające o długości do 24 m, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji, mogą być zarejestrowane na wniosek właściciela.

Dokument rejestracyjny ma formę plastikowej karty i zawiera podstawowe informacje dotyczące jednostki pływającej oraz jest jednocześnie dowodem polskiej przynależności państwowej i własności jednostki.

Na wodzie należy posiadać przy sobie niezbędne dokumenty, gdyż nie istnieje jeszcze ewidencja patentów sportowych dostępna dla policji. Dokumenty warto zabezpieczyć przed wilgocią i zatonięciem. Każda łódź posiadająca rejestrację powinna być również odpowiednio oznakowana.

W widocznym miejscu musi znaleźć się:

  • nazwa jednostki lub jej znak rozpoznawczy,
  • nazwa portu macierzystego,
  • w przypadku statków o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub z silnikiem powyżej 10 kW również numer rejestracyjny.


Oznakowanie musi być widoczne, czytelne oraz umieszczone w sposób trwały. Zgodnie z przepisami napisy mają mieć co najmniej 10 cm i mogą być namalowane farbą olejną lub naklejone. Pamiętajmy, aby wybrać kolor, który będzie wyraźnie kontrastować z barwą łodzi.



Foto: Kinga Czerwińska

WYPOSAŻENIE JEDNOSTKI ZARÓWNO ŻAGLOWEJ, MOTOROWEJ CZY WĘDKARSKIEJ

Obowiązki dotyczące wyposażenia łodzi na śródlądziu określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków.

Są to:

1. Pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie osób znajdujących się na łodzi.
2. Koło ratunkowe wyposażone w nietonącą linę o długości 30 metrów. Małe statki o długości 4 -12 metrów oraz statki pozbawione napędu mechanicznego powinny być wyposażone w jedno koło ratunkowe. Wymagań tych nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na jego umieszczenie.
3. Gaśnica proszkowa 2 kg na każdej łodzi z silnikiem oraz łodziach powyżej 3,5 metra długości (dodatkowa przy silnikach 50-100 KW, dwie dodatkowe przy silnikach powyżej 100 KW):

  • łodzie o długości kadłuba do 10 m - 1 gaśnica plus gaśnice zależne od mocy silnika,
  • łodzie o długości kadłuba do 10-15 m - 2 gaśnice plus gaśnice zależne od mocy silnika,
  • łodzie o długości kadłuba pow. 15 m - 3 gaśnice plus gaśnice zależne od mocy silnika.

4. Odbijacze o liczbie odpowiedniej do rozmiarów łodzi przy jednostkach powyżej 3,5 m.
5. Bosak przy jednostkach powyżej 3,5 m.
6. Apteczka pierwszej pomocy przy jednostkach powyżej 3,5 m.
7. Skuter powinien być wyposażony w zrywkę do awaryjnego wyłączenia silnika.

Wyposażenie ruchome ponadto powinno być właściwie rozmieszczone i utrzymywane we właściwym stanie technicznym. To najpotrzebniejsze wskazówki, jakimi mogliśmy się z Wami podzielić. Opisaliśmy wszystko jak najbardziej zwięźle i przystępnie, aby przekazane informacje okazały się przydatne. Zostało to podparte długoletnim doświadczeniem bezpośredniego kontaktu z wodą na różnych szczeblach wtajemniczenia. Zachęcamy do przyłożenia szczególnej uwagi w przygotowaniach do sezonu nad wodą. Im więcej będzie naszych starań, tym wypoczynek będzie bezpieczniejszy, a co za tym idzie udany i wart wspaniałych wspomnień.