Weryfikacja oraz zmiany kart opisów stanowisk pracy policjantów
09.11.2020 • Barbara Jamrozik
Komendant Główny Policji wydając 31 sierpnia 2020 r. zarządzenie nr 29 zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji, zobowiązał kierowników jednostek organizacyjnych Policji do weryfikacji oraz dostosowania kart opisów stanowisk pracy funkcjonariuszy do treści zawartych w zarządzeniu.
Zmiany w zarządzeniu nr 1041 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 września 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji, dotyczą Instrukcji wypełniania karty opisu stanowiska pracy, a konkretnie właściwego uzupełniania rubryki numer 13 „Warunki pracy”. W przedmiotowej części karty opisu stanowiska pracy należy szczegółowo określić fizykochemiczne warunki pracy odbiegające od warunków naturalnego środowiska takie jak:
- wysoka/niska temperatura,
- wilgotność,
- hałas,
- sztuczne oświetlenie,
- wentylacja,
- przykry zapach/opary,
- promieniowanie,
- drgania,
- wibracje,
- zagrożenie eksplozją,
- niebezpieczeństwa mechaniczne,
- niebezpieczeństwa elektryczne,
- praca na zewnątrz,
- praca na wysokościach,
- praca pod ziemią,
- w pomieszczeniu (warunki biurowe, laboratoryjne, warsztatowe itp.).
Niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia powinno być szczególnie udokumentowane, na dzień przygotowywania artykułu nie podano w jaki sposób i gdzie dokumentować przedmiotowe zagrożenie. Wspomnieć należy, że w trakcie ślubowania każdy policjant deklaruje wykonywać czynności z narażeniem własnego życia i zdrowia, a oceniając ryzyko (narażenie) zawodowe policjanta, nie ocenia się wszystkich zagrożeń, przykładowo tych podczas wykonywania zadań związanych z wykrywaniem przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców.
W omawianej zmianie zarządzenia podano przykładowe formuły opisu warunków pracy, które należy wpisywać do karty opisu stanowiska pracy:
- praca przy monitorze ekranowym,
- praca przy sztucznym oświetleniu,
- praca wykonywana okresowo w terenie,
- praca w systemie zmianowym, nocnym, częste delegacje, mobilność, dyspozycyjność.
Praca przy monitorze ekranowym najczęściej wpisywana jest w punkcie 13 karty opisu stanowiska pracy, przełożeni szczegółowo podają przez jaki czas policjant wykonuje czynności przy monitorze, ale niestety w większości przypadków w rubryce tej wpisuje się wyłącznie wykonywanie czynności przy monitorze. Zmiana zarządzenia powoduje, że przełożony będzie wpisywał wszystkie warunki pracy występujące na stanowisku służby.
Przykładowym opisem warunków służby, które należy uwzględnić w karcie opisu stanowiska pracy jest:
- praca w pomieszczeniach zlokalizowanych poniżej poziomu otaczającego terenu,
- praca w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycnym,
- praca w warunkach ręcznego kierowania ruchem na krzyżowaniach i w ciągach komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu,
- praca w warunkach ciągłego napięcia i koncentracji przy nagrywaniu oraz odtwarzaniu zapisów magnetycznych lub cyfrowych w styczności ze zmiennym natężeniem i zakresem fal dźwiękowych,
- praca w warunkach narażenia na działanie pyłów,
- praca w warunkach narażenia na działanie substancji chemicznych,
- praca w warunkach narażenia na działanie pól i promieniowań elektromagnetycznych,
- praca przy fizycznym zwalczaniu terroryzmu,
- praca podczas prowadzenia badań materiałów czynnych biologicznie,
- praca w warunkach narażenia na działanie substancji chemicznych bardzo toksycznych lub toksycznych lub działających szkodliwie na rozrodczość,
- praca w warunkach narażenia na działanie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.
Poza czynnikami fizykochemicznymi należy również uwzględnić taki czynnik jak zagrożenie korupcją. W przypadku jego występowania należy użyć zwrotu: „zagrożenie korupcją”.
Karta opisu stanowiska pracy jest jednym z istotnych dokumentów pracowniczych i zawarte w niej zapisy, winny być tożsame z zapisami w innej dokumentacji prowadzonej w ramach stosunku pracy. Zapisy te powinny znaleźć odzwierciedlenie przykładowo w skierowaniu na badanie lekarskie funkcjonariusza czy karcie oceny ryzyka (narażenia) zawodowego policjanta.
Weryfikację oraz dostosowanie kart opisów stanowisk pracy do treści zawartych w zarządzeniu należy wykonać do 31 grudnia br.
W przypadku zmiany warunków pracy, karta również musi zostać zmieniona, a w sytuacji zmiany zagrożeń na stanowisku służby, należy również dokonać aktualizacji oceny ryzyka (narażenia) zawodowego funkcjonariusza.