Technologie

„Wirtualna Scena Zbrodni”

15.03.2022 • Daniel Niezdropa

Wykorzystanie technologii virtual reality w szkoleniu służb, to praktyka coraz częstsza. Już uczniów i studentów wprowadza się w arkana różnych dziedzin poprzez pokazanie w wirtualnej rzeczywistości więcej niż namiastki tego co można wykonać w realu. Ciekawy produkt wprowadziła na rodzimy rynek edukacyjny firma Asseco Data Systems S.A., która stworzyła oparty o technologię virtual reality symulator „Wirtualnej Sceny Zbrodni”. Dzięki uprzejmości Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie mogliśmy przyjrzeć się oględzinom prowadzonym przy użyciu symulatora jedynego w województwie mazowieckim. Kto wie, może tego rodzaju innowacje wejdą kiedyś do powszechnego użytku w szkoleniu policjantów.


Foto: Daniel Niezdropa

VIRTUAL REALITY

Nowoczesne technologie są obecne w każdej dziedzinie życia. Nie trzeba już wyszukiwać filmów science-fiction czy też czytać książek popularnonaukowych, żeby dowiedzieć się o nowinkach technicznych. Świat cały czas prze do przodu. Branże związane z produkcją oprogramowania i elektroniki dostrzegają potrzeby rynku i tworzą coraz to nowsze rozwiązania, które potrafią zastąpić realne treningi oraz ćwiczenia. Wirtualna rzeczywistość to właśnie jedna z opcji, pozwalająca wkroczyć w każde miejsce o dowolnej porze. Odtworzenie warunków rzeczywistych, otoczenia, przedmiotów, osób, nie stanowi dla programistów żadnej bariery. Zakładając gogle VR możemy znaleźć się gdzie tylko chcemy, łowić ryby, jeździć rollercoasterem, czy też wykonywać inne czynności, w których będziemy wykorzystywać nasze ludzkie zdolności poznawcze, a nawet dedukcyjne, wymagające analitycznego myślenia i pełnego zaangażowania się w odtwarzaną rolę. A wszystko to w ramach treningu i sprawdzenia swoich możliwości.

„WIRTUALNA SCENA ZBRODNI”

Technologia virtual reality ma już solidne korzenie w edukacji. Urządzenie, które chcemy wam zaprezentować, to stworzony na potrzeby szkolnictwa, nie jest powiedziane, że w niedalekiej przyszłości może też pojawić się w szkoleniu policjantów, symulator tzw. „Wirtualnej Sceny Zbrodni”. Aplikacja wraz zestawem, stworzona przez firmę Asseco Data Systems S.A., jest skierowana przede wszystkim do studentów i pozwala zdobyć umiejętności związane z pracą technika kryminalistyki tj. prowadzenia oględzin i zabezpieczania śladów. Praca w wirtualnej rzeczywistości na miejscu zbrodni daje solidną namiastkę prawdziwych realiów, w których mogłoby dojść do takiego zdarzenia. Pokazuje na czym polega taka praca, uczy technik oraz sposobów ujawniania i zabezpieczania śladów, przede wszystkim dostrzegania tego, co ma związek ze zdarzeniem, a później wykorzystania dostępnych narzędzi, przy pomocy których można ślad zabezpieczyć. Uczy też fachowości oraz dokładności, bo tak jak w realu i tu może dojść do sytuacji, że ślad zostanie nie tylko nie ujawniony, ale też zniszczony poprzez jego nieumiejętne pobranie. Symulator ma na uczyć przede wszystkim efektywnego prowadzenia oględzin. Daje możliwość sprawdzenia się w oparciu o różne scenariusze. Każdy z nich obejmuje inny wariant śmierci znanej księgowej, bo to w jej gabinecie prowadzone są czynności. Tam zostaje odnalezione ciało, a zadaniem studenta jest zabezpieczenie śladów poprzez pobranie odpowiednim narzędziem, a prowadzone czynności mają doprowadzić do ustalenia faktycznych okoliczności śmierci kobiety. W wirtualnej rzeczywistości dostępna jest też walizka kryminalistyczna, która w pełni odpowiada jej realnemu odpowiednikowi. Student ma do dyspozycji aparat fotograficzny, rękawiczki, tabliczki z numerami śladów, proszki do ujawniania śladów daktyloskopijnych, folie, a nawet lampę UV oraz szereg innych przedmiotów oraz narzędzi wykorzystywanych na co dzień przez techników kryminalistyki. Poszukiwanie przyczyn śmierci daje niesamowitą satysfakcję, jeżeli dobrnie się do końca i postawi trafny wniosek. Student doświadcza dzięki temu powagi wykonywanej pracy, a przy tym wyrabia sobie rzeczywisty pogląd, jak praca na miejscu zdarzenia jest odpowiedzialna. Wykonując ćwiczenia na symulatorze, może po pewnym czasie nabyć praktycznych umiejętności związanych z prawidłowym zabezpieczaniem śladów. Nie pracując w zawodzie, zachować się niemalże jak rasowy technik kryminalistyki. To tylko jednak symulator, chociaż uczy, to prawdziwe doświadczenie zdobywa się w realnym świecie, gdzie można poczuć, dotknąć, zbliżyć się, ocenić. Powiedzmy sobie szczerze, korzystanie z takich technologii bez wątpienia wzbogaca i należy do nich się sięgać. Można w ten sposób racjonalizować koszty, nie wymaga to wyjazdu, poszukiwania miejsca do ćwiczeń. Wystarczy sala wykładowa i biała ściana bądź ekran.

Uczelnia w Józefowie, w której zaprezentowano nam symulator, poszła o krok dalej. Student ma nie tylko możliwość przebywania w wirtualnym świecie i korzystania z dostępnych tam narzędzi. Po zdjęciu gogli nie kończy się przygoda z kryminalistyką, bo dla uzupełnienia tej formy edukacji, studenci mają prawdziwe i profesjonalnie wyposażone walizki kryminalistyczne, dzięki czemu mogą namacalnie doświadczyć, jak wyglądają narzędzia oraz przedmioty przydatne w pracy technika.


Foto: Daniel Niezdropa

ROZWÓJ SYMULATORA

Skontaktowaliśmy się z firmą Asseco Data Systems S.A. twórcy symulatora, aby poznać dalsze plany rozwoju oprogramowania. To właśnie u samego źródła dowiedzieliśmy się, że z aplikacji i zestawu symulatora „Wirtualnej Sceny Zbrodni” korzysta już 10 uczelni wyższych w Polsce, zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Na tę chwilę to józefowska uczelnia, jako jedyna w województwie mazowieckim, posiada taki symulator. To dobry przykład na to, że tego rodzaju technologie są dostrzegane, a ich potencjał jest nieoceniony. Dzisiaj wykorzystywany jest w edukacji cywilnej, a może za jakiś czas trafi do służb. Mówiąc o przyszłości, ciężko jest w czasach ciągłego skoku technologicznego określić to czasie. Przyszłość może nadejść nawet jutro. Są możliwości, są też potrzeby, a efektem tego są właśnie takie produkty i rozwiązania.

„Stale myślimy o rozwoju naszych rozwiązań, dlatego pracujemy obecnie wraz z Uniwersytetem Wrocławskim nad nowym wydaniem symulatora dedykowanego dla studentów kryminalistyki. Już w czerwcu tego roku będzie gotowy edytor dla osób prowadzących symulacje, umożliwiający kreowanie różnorodnych scenariuszy zbrodni. Ponadto symulacje będą mogły być realizowane w kilkuosobowych zespołach, symulator wzbogaci się o funkcję multiplayera, a także pozwoli użytkownikom na dużo więcej interakcji z przedmiotami i otoczeniem w stosunku do obecnej wersji” – mówi Mariusz Lala, dyrektor zarządzający Pionu Rozwiązań dla Biznesu i Edukacji, Asseco Data Systems S.A.

Serdecznie dziękujemy władzom i pracownikom Wyższej Szkoły Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie za pomoc i wsparcie w realizacji materiału zdjęciowego. Podziękowania składamy również Rzecznikowi Prasowemu Asseco Poland S.A. Ewie Kryj-Sataleckiej za dodatkowe informacje na temat rozwoju symulatora.

W skład symulatora wchodzą gogle VR tzw. zestaw nagłowny, kontrolery, komputer z wydajną kartą graficzną, oprogramowanie, przewody, zasilacz i stacje bazowe, które dzięki laserowym czujnikom, pozwalają na dokładne śledzenie pozycji zestawu.