SWI - System proaktywnego przeciwdziałania nieprawidłowościom i podnoszenia jakości pracy Policji
04.03.2013 • Michał Całusiński
SWI, czyli System Wczesnej Interwencji to narzędzia i mechanizmy zarządzania kierowane do kadry kierowniczej Policji. Jego celem jest wprowadzenie systemowych, powiązanych ze sobą rozwiązań, które pozwoliłyby na proaktywne przeciwdziałanie nieprawidłowościom umacniając i gwarantując ciągły proces kształtowania standardów działań Policji i podnoszenia jakości jej pracy.
System rozpoczęto budować i wdrażać
w 2010 r. Koordynuje go Biuro Kontroli KGP. Obecnie obejmuje wszystkie komendy wojewódzkie Policji. Nad utrzymaniem wysokich standardów i procedur działania systemu pracują utworzone w każdym garnizonie Zespoły SWI. Realizacją wszelkich przedsięwzięć związanych z funkcjonowaniem Systemu Wczesnej Interwencji w KSP zajmuje się Zespół powołany Decyzją Komendanta Stołecznego Policji, w którym wiodąca rolę pełni Wydział Komunikacji Społecznej KSP i Wydział Kontroli KSP, przy wsparciu Wydziału Prewencji, Wydziału Ruchu Drogowego, Wydziału Kadr, Wydziału Psychologów, Wydziału Doskonalenia Zawodowego oraz Pełnomocnika Komendanta Stołecznego Policji ds. Ochrony Praw Człowieka.
Budowa SWI to długi proces tworzenia i wdrażania narzędzi rozwijających mechanizmy organizacji uczącej się, takich jak myślenie kategoriami organizacji i angażowanie wokół wspólnego celu, jakim jest proaktywne przeciwdziałanie nieprawidłowościom i doskonalenia Policji jako organizacji. Proces rozwijania SWI jest równocześnie procesem wyposażania kadry kierowniczej Policji w informacje, umiejętności i wiedzę pozwalające jej zwiększać swoją efektywność w przeciwdziałaniu dysfunkcjom organizacji i kształtowaniu standardów zawodowych w podległych jednostkach/komórkach. Fakt wdrażania przez polską Policję SWI – jako systemu mającego na celu przeciwdziałanie nieprawidłowościom – znalazł odzwierciedlenie w dokumentach zatwierdzonych przez Radę Ministrów oraz informacjach rządowych przekazywanych organizacjom międzynarodowym (ONZ, Radzie Europy). Dotychczas zbudowano dwa narzędzia Systemu Wczesnej Interwencji: Warsztaty „Rozmowa SWI” oraz „Newsletter SWI”.
Warsztaty „Rozmowa SWI”
Warsztaty „Rozmowa SWI” dla kadry kierowniczej doskonalące umiejętności kształtowania standardów, adresowane do kierownictwa KRP/KPP, przygotowują uczestników do przeprowadzania rozmów SWI. Symulacje – według scenariuszy opracowanych na podstawie rzeczywistych przypadków, które miały miejsce w KMP/KPP – dają uczestnikom możliwość przećwiczenia umiejętności prowadzenia rozmowy oraz uzyskania informacji zwrotnych od kolegów i trenerów.
„Rozmowa SWI” jest działaniem proaktywnym; reakcją przełożonego na sygnały o niepożądanym zachowaniu podwładnego. Przeprowadzenie „rozmowy SWI” ma na celu poinformowanie podwładnego o nieakceptowanych przez przełożonego zachowaniach oraz konsekwencjach, jeśli podwładny nie dostosuje się do standardów wyznaczonych przez przełożonego. Rozmowa SWI – opierająca się na zasadzie „wybitej szyby” - ma również zapobiec sytuacji, w której brak reakcji przełożonego na pierwsze sygnały o nieprawidłowościach może doprowadzić do postępowania dyscyplinarnego.
„Newsletter SWI”
Koncepcja funkcjonowania Newslettera SWI opiera się na doświadczeniach państw zachodnich – w tym również Policji – które jako mechanizm doskonalenia organizacji wprowadziły narzędzie komunikacji wewnętrznej zwane „Lessons Learned” („Ucz się na błędach innych”). Newsletter SWI stanowi swego rodzaju ostrzeżenie o mogących się pojawić w jednostce Policji nieprawidłowościach, dając tym samym możliwość komendantowi przyjrzenia się procedurom funkcjonującym w jego jednostce oraz ostrzeżenia swoich podwładnych przed popełnieniem podobnych błędów. Jego atutami jest m.in. to, że opis zdarzenia jest bardzo zwięzły (z możliwością uzyskania szerszych informacji w razie potrzeby) i wymiana informacji odbywa się nie tylko w skali garnizonu, lecz wszystkich jednostkach w kraju.
Po unijne środki
Biuro Kontroli KGP opracowało kwestionariusz wniosku o unijne środki pomocowe (w ramach perspektywy finansowej 2014 - 2020) na realizację przedsięwzięć związanych z budową SWI. Projekt pod nazwą „System Wczesnej Interwencji – system podnoszenia jakości pracy Policji” spełnia jeden z podstawowych kryteriów przyznawania środków unijnych tzn. jego efekty przekładają się na korzyści dla społeczeństwa.
Krystyna Gęsik
Koordynator Platformy SWI